Vår barnehage ligger i Gjøvik kommune som er en realfagskommune, og i Båthavna har vi fått fokus på å sette ord på det realfaglige vi allerede gjør. «Båthavna magic – smått er rått» er tittelen på årets prosjekt, der vi vil ha fokus på de magiske øyeblikkene hverdagene våre er fylt opp av. I jobben med blant annet realfag opplever vi mange magiske øyeblikk gjennom undring, lek, glede og begeistring.
Januar 2016 innledet vi en prosjektperiode der vi skulle leke med vann, og fryse vann til is. Noen realfaglige begreper dreide seg om temperatur og vekt. Varm, kald, fryse, smelte, tung, lett. Båthavna barnehage har flere år hatt vann og is prosjekt, og i år var vi veldig heldig med været, stabile lave temperaturer har gjort at byggverket har blitt så stort som aldri før! Prosjektet har engasjert barna, og vi i personalet har også vært så ivrige at vi har satt vann til frys så å si hver eneste dag og gledet oss over de mange minusgradene!
Gjennom prosjekttiden har vi undret oss sammen over vannets egenskaper, både i flytende og etter hvert i fast form. Vi har brukt ulike måter å farge vannet på, og vi har lagt oppi ulike gjenstander. Vi har undret oss og sett hvordan ulikt naturmateriale, papirstjerner, knekkebrød og et hjerte har fryst fast og blitt værende inne i isblokken. Vi har hatt vann i isbokser, bakker, plastkasser, melkekartonger og ballonger.
Utgangspunktet innendørs har vært lek med vann og materialer, og ute har vi konstruert en isborg. Ett-, to- og treåringene har deltatt etter alder og forutsetning. Alle har lekt med vann, og fått kjenne på fryst vann. Det er for det meste barna fra cirka 2,5 år som har bygget borgen, noe som var ganske vanskelig fordi isblokkene ble tunge. Alle barna som har fraktet isblokker fra «verkstedet» til byggeplassen har vært enige i at isblokkene er tunge, og de har vekslet mellom å kjøre dem i traller, eller dytte og skli dem bortover på snøen.
Så fort is-borgen begynte å ta form, så vi leken utvikle seg i det nye lekemiljø. Barna ville oppleve isen med kroppen sin, klatre på, sitte på, skli over, være inni, slikke på … Når vi hadde fått fire vegger ble det parkert traller der inne, noen satte inn en stol, det var et sted for rollelek. Mange av barna har stoppet opp under lek i borgen, og tatt seg tid til å studere isen. Ikke én isblokk er lik en annen. Voksenrollen er et sted mellom å hjelpe barna å sette ord på det de ser, og samtidig være lydhør for barnas egne ord og betraktninger.
Parallelt med isborgen, har barna blitt fortalt eventyret om trollet som hadde så kaldt hjerte at det var helt fryst til is. For at trollet kunne få isen vekk fra hjertet foreslo barna ulike måter, som å klippe det opp eller få en krokodille til å spise på det, men til slutt kom de frem til at de trengte noe som var varmt for å smelte isen. Det var derfor spennende å se hva som skjedde med isborgen vår da sola begynte å varme.
Full
aktivitet med bygging. I borgen er Andrea, Theo-Caspian og Simon. Kine Engevold
støtter barna i byggeleken. Det er best at det er skikkelig kaldt når vi bygger
slik at vannet fra vannkanna fryser fast den nye blokken med en gang vannet
helles over.
Les også
Brett en papirdukke
Denne papir dukken er såpass enkel at de største ungene vil klare å brette sine egne papirdukker. Sett deg ned og brett, bruk ulike størrelser, og leken er garantert i gang etter kort tid!
Les mer >>Anbefalt app – Tambar og harepusene
Tambarbøkene som apper kan fort bli en hit i din barnehage
Les mer >>Kubeeksperimenter
En kube passer utmerket som ramme for barnas eksperimenting med naturvitenskapelige fenomener.
Les mer >>Perle små kyllinger
Perle små kyllinger til påskedekorasjon. Se så flotte disse bjørkerisene blir
Les mer >>Fra papp til app - leseaktiviteter i barnehagen III
Dikte selv og produsere egne fortellinger digitalt
Les mer >>Hva er luft, og hvilken funksjon har den?
Luft, luftmotstand og luftforurensing er temaer i denne artikkelen.
Les mer >>