Barnehageforum - Barns medvirkning

Jesper Juul skriver om barns medvirkning i en pedagogisk tvangsanstalt.

ANNONSE
Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Oda i trappen

Hvordan kan en trapp, en seksåring og overivrige foreldre lære oss noe om barns medvirkning?

Les mer >>

Klissete forming og livslang læring

Hele verden består av to ting: mennesker og gjenstander, og begge er avhengig av hverandre. Mennesker kan ikke leve uten gjenstander, og gjenstander betyr ingenting uten mennesker. I forming skjer en relasjon mellom mennesker og gjenstander, noe som gjør livet meningsfylt!

Les mer >>

Schmokken i koppen

Medvirkning for de aller minste kan være en utfordring. her får du en god ide som også involverer foreldrene!

Les mer >>

Barn har rett til noen å leke med!

Vi har intervjuet Berit Bae om barns medvirkning og blant annet kommet frem til at barn har rett til å ha noen å leke med! Intervjuet er et godt utgangspunkt for diskusjoner om barns medvirkning i barnehagen.

Les mer >>

Barns medvirkning utfordrer

Jeg tror det er lett å undervurdere hvor omfattende det er å ta barnas medvirkning på alvor, og jeg synes at diskusjonene er vanskelig å føre. Hva gjør barns medvirkning med meg som voksen?

Les mer >>

Medvirkning og ettåringen i barnehagen

Barns rett til medvirkning er slått fast i lover og forskrifter. Hvordan dette virkeliggjøres i praksis er et aktuelt og hyppig diskutert tema.

Les mer >>

Hoppende glade over å bli tildelt stipend

Maurtua barnehage i Hokksund er én av to i landet som får utdelt penger fra barnehagestipendet på grunn av at de satser på barns medvirkning

Les mer >>

Barns rett til medvirkning

Er det slik at barn opplever reell medvirkning i sin hverdag? På hvilke områder får barn påvirke og på hvilke områder slipper de ikke til? Og ikke minst: På hvilke områder burde barn slippe til?

Les mer >>

Relasjon som vågestykke - læring om seg selv og andre

Dette er en klassiker av en artikkel

Les mer >>