Barnehageansatte trenger kunnskap og mot til å snakke med barn om kriser og katastrofer. Barn i barnehager opplever kriser, de kan ha mistet noen som står de nær, eller de kan selv ha opplevd krig og flukt. Barn fanger også opp skremmende ting i nyhetsbilde som må bearbeides.
I forbindelse med krigen i Ukraina har UNICEF Norge gjort en undersøkelse blant 600 barn og unge som viser at over halvparten er bekymret for at det skal bli krig i Norge. Det viser at det er særdeles viktig av voksne som arbeider med barn snakker med barna om dette. Vi har under temaet; «Hvordan snakke med barn om kriser og katastrofer» samlet en del ressurser som kan bidra til å skolere de ansatte i barnehagen i forhold til tematikken.
Barn av virkeligheten
Denne samlingen korte, poengterte tekster viser hvordan voksne kan hjelpe barn med å håndtere en vanskelig virkelighet.
Krisepedagogikk
Pedagoger trenger kunnskap og mot til å gå i dialog med barn og unge ved kriser og traumer. En beredskapsstrategi for pedagogisk krisehåndtering er det første steget mot en proaktiv og våken holdning.
Første dag for Amina
Amina måtte reise fra landet sitt. Der var det krig, og både mennesker og dyr flyktet. Amina reiste sammen med mamma og pappa. Det var en lang og skummel reise. De kom til Norge og fikk et nytt sted å bo. Her begynner Amina i barnehagen og hun finner en skadet fugl.
Albert Åberg og soldatpappaen
Denne boken er nå dessverre med krigen i Ukraina veldig aktuell. Her er Albert Åberg, 6 år. Nå kjenner han en soldat. En ordentlig soldat. En bok som gir barna mot.
Når barn og foreldre opplever kriser og sorg i forbindelse med flukt og migrasjon
Hvordan barn opplever etableringsfasen i et nytt land, påvirkes i stor grad av familiens bakgrunn, og hvorfor de har forlatt hjemlandet. Likevel vil sorg og tap over det de har forlatt, være noe som er felles for de fleste.