Samfunnet er mer og mer opptatt av at det foregår læring i barnehagen og det kan se ut til at alle vil ha en bit av barns læring. Læringsbegrepet er ikke lenger noe barnehagefeltet får definere selv. Det dukker stadig opp nye programmer som hevder å være evidensbaserte, og som garanterer for læring, og progresjon har blitt et selvfølgelig begrep i mange barnehagers årsplaner. Men hva slags læring er det vi snakker vi om? I barnehagen foregår læringen i det relasjonelle, i det sosiale og i det lekende, slik det er beskrevet i rammeplanen. Allikevel ser vi en rekke eksempler på læringssyn som har liten eller ingen forankring i rammeplanen.
Under Nordiske Impulser 2024 vil vi presentere ny barnehageforskning, kunnskap og erfaringer. Vi tar læringsbegrepet tilbake til barnehagen, og stiller spørsmålet: Hva er læring – på barnehagevis?
25april
«Først og fremst leke – og så risikere å lære noe»
Kristin Danielsen Wolf
«Først og fremst leke – og så risikere å lære noe »
«Læring og andre rampestreker»
«Før var jeg litt skeptisk til læring»
- om å støtte små barns læring i hverdagen
«Lære å leve – min historie om en oppvekst preget av frykt»
26april
«Sosioemosjonell læring på barns premisser»
«Sosioemosjonell læring på barns premisser»
«Lek mer hvis du ønsker en velfungerende hjerne!»
«Læring eller utvikling?»
«Grunnleggende forutsetninger for læring og utvikling og lekens betydning»
«Relasjonsarbeide som læringens grundmur»