Samfunnet er mer og mer opptatt av at det foregår læring i barnehagen og det kan se ut til at alle vil ha en bit av barns læring. Læringsbegrepet er ikke lenger noe barnehagefeltet får definere selv. Det dukker stadig opp nye programmer som hevder å være evidensbaserte, og som garanterer for læring, og progresjon har blitt et selvfølgelig begrep i mange barnehagers årsplaner. Men hva slags læring er det vi snakker vi om? I barnehagen foregår læringen i det relasjonelle, i det sosiale og i det lekende, slik det er beskrevet i rammeplanen. Allikevel ser vi en rekke eksempler på læringssyn som har liten eller ingen forankring i rammeplanen.
Under Nordiske Impulser 2024 vil vi presentere ny barnehageforskning, kunnskap og erfaringer. Vi tar læringsbegrepet tilbake til barnehagen, og stiller spørsmålet: Hva er læring – på barnehagevis?
25april
«Først og fremst leke – og så risikere å lære noe»
«Først og fremst leke – og så risikere å lære noe »
«Fra sølepytt til Atlanterhavet – og alt det imellom»
«Før var jeg litt skeptisk til læring»
- om å støtte små barns læring i hverdagen
«Lære å leve – min historie om en oppvekst preget av frykt»
26april
«Sosioemosjonell læring på barns premisser»
«Sosioemosjonell læring på barns premisser»
«Lek mer hvis du ønsker en velfungerende hjerne!»
«Læring eller utvikling?»
«Lek for livet: betydningen av lek for psykisk helse og utvikling»
«Læring og andre rampestreker»
Birgitte Fjørtoft er utdannet barnehagelærer fra DMMH og har master i barnehagepedagogikk fra NTNU/DMMH. Hun er redaktør for fagtidsskriftet Barnehagefolk, leder av Lærerprofesjonens etiske råd og forfatter av bøkene Læringens ville veier – Etiske møter i barnehagen (2018) og Perlet furunål. En innføring i barns lek (2020).
May Britt Drugli
Martin Eia-Revheim
Hillevi Lenz Taguchi
Anna Palmer
Per Brodal er lege og professor emeritus ved Universitetet i Oslo og har arbeidet med hjerneforskning og undervisning i hele sitt yrkesliv. Han har særlig interessert seg for grunnleggende betingelser for læring i alle aldre. I det siste har han engasjert seg i barns oppvekstvilkår, og spesielt lekens betydning for en god utvikling. Sammen med barnepsykiater Charlotte Lunde utga han i 2022 boken «Lek og læring i et nevroperspektiv. Hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst» (Universitetsforlaget).
Kjetil Steinsholt er professor på institutt for pedagogikk og livslang læring på fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap ved NTNU i Trondheim. Han har blant annet skrevet bøkene Lev farlig! Innføring i Friedrich Nietzsches utidsmessige pedagogikk (2009) på Tapir akademisk forlag, Improvisasjon. Kunsten å sette seg selv på spill (2006) med Henning Sommero på Damm Forlag og Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter (2013) med Maria Øksnes på Cappelen Damm Akademisk.