Nyere forskning på motivasjon viser at de ansattes opplevelse av mestring er helt avgjørende for at du som leder skal oppnå dine mål. I barnehagen vil personalets tro på at de kan møte utfordringene i arbeidet på en god måte, påvirke barnas hverdager direkte. Hvordan kan du legge til rette for at akkurat dine ansatte blir motiverte og mestrer sine roller best mulig ut ifra deres forutsetninger? Årets Lederforum gir deg og dine kolleger en inspirerende start på reisen mot å oppnå nettopp dette målet!
 Bård Kuvaas har sin doktorgrad fra Norges Handelshøyskole og er professor i ved Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI. Han er en aktiv forsker og forskningsformidler og har mottatt både forsknings- og forskningsformidlingspriser ved BI. I 2020 mottok han også æresprisen til Nettverk for Organisasjonsforskning i Norge (NEON) for forbilledlig innsats innen forskning på organisasjon og ledelse. I tillegg til å undervise studenter på Master of Science, doktorgrad og på etterutdanning er han fast gjestekommentator i Dagens Næringsliv hvor han skriver om ledelse og er mye brukt som foredragsholder for private og offentlige virksomheter..
		
           
Bård Kuvaas har sin doktorgrad fra Norges Handelshøyskole og er professor i ved Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI. Han er en aktiv forsker og forskningsformidler og har mottatt både forsknings- og forskningsformidlingspriser ved BI. I 2020 mottok han også æresprisen til Nettverk for Organisasjonsforskning i Norge (NEON) for forbilledlig innsats innen forskning på organisasjon og ledelse. I tillegg til å undervise studenter på Master of Science, doktorgrad og på etterutdanning er han fast gjestekommentator i Dagens Næringsliv hvor han skriver om ledelse og er mye brukt som foredragsholder for private og offentlige virksomheter..
 
					 
							 
							 
        
   
        
   Karoline Hofslett Kopperud er førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har flere års erfaring som lederutvikler for offentlige og private organisasjoner, der hun har lagt særlig vekt på styrkebasert ledelse og utvikling. Kopperuds forskning og undervisning omfatter områdene ledelse, arbeidsglede og emosjoner, rekruttering og karriereutvikling. Hun har publisert sine arbeider i internasjonale tidsskrifter og har vært bidragsyter i det nordiske forskningsprosjektet «Positive factors at work».
		
           
Karoline Hofslett Kopperud er førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har flere års erfaring som lederutvikler for offentlige og private organisasjoner, der hun har lagt særlig vekt på styrkebasert ledelse og utvikling. Kopperuds forskning og undervisning omfatter områdene ledelse, arbeidsglede og emosjoner, rekruttering og karriereutvikling. Hun har publisert sine arbeider i internasjonale tidsskrifter og har vært bidragsyter i det nordiske forskningsprosjektet «Positive factors at work».
 Aina Wøien er daglig leder i Nærsnes Kystbarnehage. Hun er utdannet barnehagelærer og har jobbet 31 år i barnehage, 20 av disse som styrer. Wøien har styrerutdanning fra OsloMet, samhandlingsledelse og master i barnehagekunnskap med fordypning i barnehagepedagogikk. Hun har også en 20 % kombinasjonsstilling ved Universitetet i Sørøst-Norge, på barnehagelærerutdanningen.
		
           
Aina Wøien er daglig leder i Nærsnes Kystbarnehage. Hun er utdannet barnehagelærer og har jobbet 31 år i barnehage, 20 av disse som styrer. Wøien har styrerutdanning fra OsloMet, samhandlingsledelse og master i barnehagekunnskap med fordypning i barnehagepedagogikk. Hun har også en 20 % kombinasjonsstilling ved Universitetet i Sørøst-Norge, på barnehagelærerutdanningen.
 John Hammersmark begynte på Befalsskole i Hæren som 19-åring. Han gikk deretter Krigsskole, Stabskole 1 og Stabsskole 2, etterfulgt av Masterstudiet på Forsvarets Høgskole og Sjefskurset på samme sted. Av sivil utdanning har han Bachelor i Administrasjon og ledelse. Hammersmark har tjenestegjort på Skjold, på GSV i Kirkenes, i Forsvarets spesialkommando, i Hærstaben og i Forsvarsdepartementet. Han har deltatt i skarpe operasjoner i Bosnia i ett år (97-98) og i Afghanistan fire ganger (2003, 2005, 2008, 2012). Sist som sjef for FSKs operasjoner med utgangspunkt i Kabul. Hans mange års tjeneste i Forsvarets spesialkommando gjør ham i stand til å tilby en rekke betraktninger, refleksjoner og råd rundt hva som skal til for at både individer og samarbeidet mellom dem skal fungere – også når man mislykkes. Lærdommene er relevante overalt.
		
           
John Hammersmark begynte på Befalsskole i Hæren som 19-åring. Han gikk deretter Krigsskole, Stabskole 1 og Stabsskole 2, etterfulgt av Masterstudiet på Forsvarets Høgskole og Sjefskurset på samme sted. Av sivil utdanning har han Bachelor i Administrasjon og ledelse. Hammersmark har tjenestegjort på Skjold, på GSV i Kirkenes, i Forsvarets spesialkommando, i Hærstaben og i Forsvarsdepartementet. Han har deltatt i skarpe operasjoner i Bosnia i ett år (97-98) og i Afghanistan fire ganger (2003, 2005, 2008, 2012). Sist som sjef for FSKs operasjoner med utgangspunkt i Kabul. Hans mange års tjeneste i Forsvarets spesialkommando gjør ham i stand til å tilby en rekke betraktninger, refleksjoner og råd rundt hva som skal til for at både individer og samarbeidet mellom dem skal fungere – også når man mislykkes. Lærdommene er relevante overalt.