Hvordan går en personalgruppe fra å stå på sidelinjen til å bli aktive, trygge medspillere i barnas lek – og hvordan kan læringsressursen Leken, barna og du! være nøkkelen til denne endringen?

Denne artikkelen beskriver hvordan en barnehage kan utvikle en personalgruppe som går fra å være fraværende og reaktive i barnas lek, til å bli aktive, varme og profesjonelle lekedeltakere. Gjennom en langsiktig og systematisk utviklingsprosess — der observasjon, refleksjon, felles verdigrunnlag, veiledning og kompetanseheving står sentralt — bygges et lag som forstår lekens betydning og sin egen rolle i den. Læringsressursen Leken, barna og du! fungerer som en praktisk og faglig støtte underveis og bidrar til å skape en felles forståelse av hva tilstedeværende lekdeltakelse krever. Målet er et personale som møter barnas lek med nysgjerrighet, trygghet og relasjonskompetanse — og som skaper et inkluderende fellesskap der alle barn får mulighet til å lykkes, delta og høre til.

 

Det er formiddag i Solgløtt barnehage. I hjørnet bak klatrestativet har fire barn bygget en «dyrehage», men dynamikken er sårbar. To barn bestemmer rollene, mens de to andre stadig blir avbrutt, irettesatt eller ignorert. Ingen voksne følger med.

På avdelingen sitter tre ansatte ved bordet med kaffekoppene sine. De snakker om vaktlister, sykefravær og helgens planer. En av dem sier:
«De må lære å ordne opp selv. Det er bra for dem.»
Ingen av dem har observert at et av barna har stått på utsiden av leken i nesten ti minutter, med armene tett inntil kroppen, uten å tørre å spørre.

I dukkekroken krangler to jenter om klærne til dukkene. Konflikten eskalerer. Først når gråten blir høy, reiser en voksen seg og sier irritert:
«Nå må dere slutte! Dere må dele!»
Hun går raskt tilbake til stolen sin. Konflikten løses ikke, og stemningen blir utrygg.

Ute på lekeplassen sitter en voksen på benken og scroller på telefonen mens barna prøver å organisere en hinderløype. Ingen voksne deltar, modellerer regler eller hjelper barna inn i fellesskapet. Et barn forsøker å bli med, men blir avvist med: «Du er for liten!» Ingen reagerer.

I Solgløtt barnehage er leken barnas ansvar – ikke de voksnes oppgave. Personalet er fysisk til stede, men ikke mentalt. De går inn i leken først når det oppstår bråk, og går raskt ut igjen etter en kort irettesettelse. Barna får lite støtte til å utvikle språk, sosial forståelse eller regulering i leken. Fellesskapet blir skjørt, og utenforskapet får leve i fred.

Konsekvensene merkes: Noen barn trekker seg unna, andre tar mye plass. Konflikter gjentar seg. Og flere barn viser tegn på utrygghet og lav trivsel – uten at de voksne kobler dette til mangel på relasjonsarbeid i leken.

 

Fra fraværende til tilstedeværende i leken

Med læringsressursen «Leken, barna og du!» som gjennomgående kompetanseverktøy

 

Fase 1: Felles forståelse og forankring (0–2 måneder)

1. Oppstartsmøte med hele personalet

Mål: skape et felles utgangspunkt og anerkjenne at endring starte i personalgruppen.

Tiltak:

  • Gjennomgang av hvorfor leken er barnehagens viktigste arena for inkludering, trivsel og utvikling.
  • Les case-beskrivelse (som Solgløtt-barnehagen) og diskuter: Hva kjenner vi igjen?
  • Styrer etablerer tydelig mål: Barnehagen skal utvikle en kultur der voksne er aktivt og klokt til stede i leken.

2. Felles verdikartlegging

Personalet diskuterer:
Hvordan ønsker vi at barna skal oppleve oss i leken?
Hvordan ønsker vi å opptre som rollemodeller?

Barnehagen utarbeider 3–5 felles praksisprinsipper for leken, f.eks.:

  • «Vi er alltid tilgjengelige for barna i leken.»
  • «Vi deltar når det styrker fellesskap og inkludering.»
  • «Vi følger lekens logikk, ikke vår egen.»

 

Fase 2: Kompetanseheving med læringsressursen (1–6 måneder)

1. Implementering av «Leken, barna og du!»

Hele personalet gjennomfører læringsressursen modul for modul.

Organisering:

  • 1 modul per uke (eller hver 14. dag) – avhengig av størrelse på personalet.
  • Faste «kompetanseøkter» (30 min) som del av arbeidstid, ikke som tillegg.
  • Styrer eller pedagogisk leder leder korte felles refleksjoner etter hver modul.

2. Knytte læringsressursen direkte til praksis

Etter hver modul gjennomføres 1–2 praksisoppgaver i barnegruppen, f.eks.:

  • Observer én lekesituasjon og noter: «Når kunne jeg gått inn tidligere?»
  • Øve på «stille invitasjoner» og inkludering i lek.

Ta opp mikrovideoer (10–30 sek) av situasjoner og drøfte dem i teamet.

3. Felles refleksjon etter hver modul

Med utgangspunkt i læringsressursen:

  • Hva ble vi utfordret på?
  • Hva kjente vi oss igjen i?
  • Hva vil vi prøve ut i praksis denne uken?

 

Fase 3: Praktisk endring i hverdagen (3–9 måneder)

1. Lekekartlegging i alle avdelinger

  • Hvem leker hvor?
  • Hvem faller utenfor?
  • Hvilke barn trenger støtte for å komme inn i lek?
  • Hvilke voksne være mer til stede?

2. Rollesving for voksne

Hver uke har to ansatte ansvar for:

  • å følge leken tett
  • å gripe inn tidlig
  • å invitere barn inn i lek
  • å modellere språk, inkludering og regulering

Andre voksne får samtidig avlastning fra praktiske oppgaver (rydde, hente utstyr, dekke bord osv.).

3. Profesjonell lekekompetanse som tema på ALLE avdelingsmøter

10 min faste «lekrefleksjoner»:

  • Hva gikk bra i leken denne uken?
  • Hva var vanskelig?
  • Hvilken dynamikk trenger vi å være mer oppmerksomme på?

Denne rytmen er avgjørende for å skape varig praksisendring.

 

Fase 4: Kulturell forankring og kollektiv ansvarlighet (6–12 måneder)

1. Felles språk i personalgruppen

Begreper fra «Leken, barna og du!» blir fast del av praksis:

  • Stille invitasjoner
  • Rollesensitiv deltakelse
  • Beskyttelse av lek som sosial arena
  • Tilstedeværelse med intensjon
  • Lyttende lekledelse

2. Kollegaveiledning i hverdagen

Etablere en trygg kultur der:

  • ansatte kan observere hverandre
  • gi små tilbakemeldinger: «Hva så du? Hva kunne du gjort annerledes?»
  • feire små seire i leken hver dag

Dette er svært effektivt når det knyttes til modulene i læringsressursen.

3. Felles årshjul for lek

Barnehagen utvikler et årshjul som inkluderer:

  • ukentlige lekobservasjoner
  • månedlige lekeprosjekter
  • teamveiledning
  • foreldresamarbeid om lek og inkludering

 

Fase 5: Evaluering og videreutvikling (12 måneder)

1. Evaluere endring i personalets praksis

  • Hvordan har voksne endret sin rolle i leken?
  • Hvilke barn deltar mer nå enn før?
  • Hva sier foreldre om barnas trivsel og lek?
  • Hva sier barna selv?

2. Oppsummering knyttet til læringsressursen

  • Hvilke moduler traff mest?
  • Hvor har personalet fortsatt behov for støtte?
  • Hvilke deler av «Leken, barna og du!» bør repeteres neste år?

3. Justere rutiner og forventninger

  • Oppdatere årsplaner
  • Skrive inn lek som faglig prioritet
  • Sikre at nyansatte får kursmodulene som introduksjon

 

Resultat etter ett år

Personalet:

  • har et felles syn på lek
  • er aktivt til stede, ikke som kontrollører – men som medutforskere
  • bruker samme språk, samme prinsipper og samme forventninger
  • har større relasjonskompetanse

Barna:

  • opplever mer trygghet i lek
  • inkluderes i større grad
  • får rolige, stabile voksne som bygger fellesskap
  • får rikere, mer komplekse og varige lekesituasjoner

Barnehagen:

  • har et profesjonelt fellesskap med lek som fundament
  • jobber systematisk og langsiktig – ikke tilfeldig
  • har satt leken i sentrum for både trivsel, læring og forebygging av mobbing