Hvordan kan barnehagen bruke pedagogisk dokumentasjon som et levende verktøy for refleksjon, læring og utvikling – ikke bare som pynt på veggene?

Dette veiledningsopplegget, utviklet av Barnehageforum i samarbeid med Sigurd Aukland, gir styrere og pedagogiske ledere et konkret verktøy til å gjøre refleksjon, vurdering og forbedring til en naturlig del av barnehagens hverdagspraksis.

 

Et helhetlig verktøy for hele personalgruppen

Verktøyet består av fire deler:

  1. Et forelesningsnotat som gir faglig bakgrunn og inspirasjon til personalmøter.
  2. Forslag til refleksjonsspørsmål, case og kopieringsgrunnlag til bruk i egen barnehage.
  3. En PowerPoint-presentasjon som kan brukes direkte eller tilpasses egne behov.
  4. En litteraturliste for videre fordypning.

 

Målet er å gi støtte til barnehageledere i arbeidet med å utvikle et barnehagetilbud i tråd med rammeplanens verdier og intensjoner. Materialet kan brukes “fiks ferdig” – men fungerer aller best når det tilpasses den enkelte barnehages kontekst og prosesser over tid.

 

 

Fra dekorasjon til pedagogisk dokumentasjon

Mange barnehager henger flotte bilder og tegninger på veggene, men det er først når dokumentasjonen brukes til å reflektere, tolke og endre praksis at den blir pedagogisk.

Gjennom refleksjon, observasjon og samtaler – sammen med barna – får personalet et verktøy til å se egen praksis med nye øyne. Dette bidrar til å styrke både profesjonsfellesskapet og barnas læring, trivsel og medvirkning.

 

Knytter sammen teori og praksis

Arbeidet er tett forankret i rammeplanen og bygger på forskning og teori fra blant andre Lenz Taguchi, Biesta, Åberg og Malaguzzi.
Pedagogisk dokumentasjon forstås her som mer enn et teknisk verktøy – det er en verdibasert arbeidsform som fremmer profesjonalitet, etisk bevissthet og kollektiv læring.

 

Et løft for refleksjon og profesjonsfellesskap

Verktøyet egner seg godt for barnehager som ønsker å:

  • utvikle felles refleksjonspraksis i personalgruppen
  • styrke barns medvirkning og barneperspektiv
  • arbeide mer systematisk med observasjon og vurdering
  • bygge bro mellom rammeplanens krav og barnehagens hverdag

 

Last ned verktøyet: “Personalmøte - Rammeplan Tema: Pedagogisk dokumentasjon.