Sosiale medier er en integrert del av kommunikasjon og markedsføring for mange barnehager.
Mange bruker sosiale medier til å dele informasjon med foreldre, bygge omdømme og fremme barnehagens aktiviteter. Samtidig reiser bruken av sosiale medier spørsmål knyttet til personvern, ytringsfrihet og arbeidsgivers styringsrett. Denne artikkelen gir en oversikt over noen av de viktigste hensynene barnehager må ta når det gjelder bruk av sosiale medier.
Barnehagens bruk av sosiale medier
Barnehager bruker ofte sosiale medier til å kommunisere med foreldre, dele nyheter og markedsføre sine tjenester. Grensen mellom arbeid og fritid er imidlertid i ferd med å viskes ut, og ansatte kan sjekke sosiale medier på jobb eller besvare jobbrelatert e-post i fritiden.
Noen arbeidsgivere oppfordrer ansatte til å dele nyheter om barnehagen på sosiale medier. Dette kan reise spørsmål om personvern, ytringsfrihet og arbeidsgivers kontroll over de ansattes bruk av sosiale medier.
Bruk av sosiale medier i jobbsammenheng
Det er viktig å skille mellom bruk av privat konto og barnehagens konto på sosiale medier. Arbeidsgivere kan ikke kreve at ansatte bruker sin private konto til arbeidssammenheng, men barnehagen kan og bør bruke sin styringsrett til å gi retningslinjer for hvordan ansatte skal opptre på sosiale medier når de representerer eller assosieres med barnehagen. Dette kan for eksempel innebære instruks om ikke å kritisere konkurrenter, ikke opptre anonymt, eller pålegge at det skal fremgå på kontoen at vedkommende opptrer som privatperson.
Arbeidsgiver kan også gi retningslinjer for hvor mye (eller hvor lite) tid ansatte kan bruke på sosiale medier i privat sammenheng i løpet av arbeidsdagen.
Kontroll av de ansattes private ytringer i sosiale medier
Alle ansatte har ytringsfrihet, og barnehagen kan derfor ikke kontrollere eller sensurere de ansattes bruk av sosiale medier når dette skjer på eget utstyr og i fritiden. Ytringsfriheten er imidlertid ikke ubegrenset, den begrenses for eksempel av den ansattes lojalitetsplikt og taushetsplikt.
Begrensningen gjelder særlig forhold som kan betegnes som forretningshemmeligheter eller forhold som arbeidstaker forstår eller bør forstå at er av særlig betydning for barnehagen. En melding som legges ut i det offentlige rom og som kan skade barnehagens interesser, vil kunne stride mot lojalitetsplikten. I alvorlige tilfeller kan dette føre til at den ansatte mister jobben.
Barnehagen kan også stille krav om at de ansatte opptrer lojalt og for eksempel ikke ytre seg negativt om barnehagen, samarbeidspartnere eller konkurrenter i sosiale medier.
Barnehagen bør ha et bevisst forhold til bruk av sosiale medier
Sosiale medier er et nyttig og nødvendig verktøy for barnehager, men det er viktig at barnehagen har kjennskap til grunnleggende regler om personvern, ytringsfrihet og arbeidsgivers styringsrett. Ved å gi tydelige retningslinjer og samtidig respektere de ansattes ytringsfrihet kan barnehager sikre en balansert og ansvarlig bruk av sosiale medier.