Jo tidligere jo bedre er en slags parole i vår tid. Tidlig læring, tidlig intervensjon, tidlig modning. Men kan noe av læringen også komme for tidlig?
I intervjuet snakker Per Fugelli om foreldrene til Preben, 3 år. De er redde for at Preben skal bli hengende etter.
Per Fugelli snakker om at de voksne og direktoratene må holde seg mer unna, og at det vil bidra til at nyskapning og individuell utvikling. Alternativet blir å «presse dem inn tvangstrøyer» og «utsette dem for fabrikk».
Gir disse metaforene deg noen tanker i forhold til arbeidet i egen barnehage?
Bidrar pedagogikken i din barnehage til at barna utvikler identitet, selvstendighet og originalitet
«For å ha god helse, brukbar livskvalitet og kanskje noen anfall av lykke av og til, så må mennesket være i likevekt. Finne nok-punktet i eget liv. Vær glad i deg selv som medfødt feilvare, i stedet for å forfølge et glansbilde hele tiden.»
Per Fugelli snakker om at en null-visjon for skader og ulykker, plaging og mobbing ikke bare er umulig, men også fjerner en viktig utviklingsmulighet for barna. For mye beskyttelse kan være utviklingshemmende. Han mener vi må ha en passe dose av det negative og vanskelige også i barnehagen, fordi livet byr uansett på det. Han mener vi mye oftere skal si til barna: «Der er en god risiko, gå og ta den!»