Barnehager og utsatte barn

I 2003–2004 ble det gjennomført en empirisk undersøkelse av danske barnehagers pedagogiske tiltak for utsatte barn. Le som noen av funnene her.

Les mer >>

Den livsviktige berøringen

Berøring, massasje, hudkontakt, taktil kommunikasjon og lignende samspillsformer er en et mye brukt spesialpedagogisk tiltak.

Les mer >>

Søskensjalusi

Søskensjalusi er noe vi opplever både i familien og i barnehagen. Tone Rebbestad gir her noen gode råd i forhold til hvordan vi kan forholde oss til dette.

Les mer >>

Stian 11 ½ år

Vår spesialpedagog har intervjuet Stian om hvordan det er å leve med Celebral Parese

Les mer >>

Om barn som har vært utsatt for rus i fosterlivet.

I denne artikkelen skriver vår spesialpedagog om barn av foreldre som har vært utsatt for rus under svangerskapet. Hva kan barnehagen bidra med?

Les mer >>

Lovende behandlingsopplegg for barn som ikke snakker i barnehagen

Denne studien gir håp for et virkningsfullt behandlingsopplegg for barn med selektiv mutisme

Les mer >>

Vedr. tilbud til barnehagebarn med spesielle behov i bydel Alna

Denne saken har almenn interesse og er oppklarende i forhold til regler vedrørende barnehagetilbud til barn med spesielle behov.

Les mer >>

TV-aksjonen Blå Kors: Ta rus på alvor - La barn få være barn!

Støtt opp om årets TV- aksjon og vær med på å bidra til at barn som er utsatt for rusproblematikken får et bedre liv.

Les mer >>

Spesialpedagogikk – en multifaglig tilnærming

En spesialpedagog må ha innblikk i etikk og verdier. Det vil blant annet innbære at hun bør ha et uttalt pedagogisk verdisyn og filosofisk tilnærming.

Les mer >>