Av og med Birgitte Fjørtoft
Leken er noe av det viktigste for barna i barnehagen, og derfor bør det
også være noe av det viktigste for dere som jobber der. Barnehageloven
og rammeplanen forplikter barnehageansatte til å ivareta barns rett,
men hva betyr egentlig det i praksis?
«Leken, barna og du» gir alle barnehageansatte en grundig forståelse for lekens plass i barnehagen. Gjennom over tre timer med foredrag og tilhørende oppgaver og kunnskapsspørsmål vil personalet virkelig få
fylt opp verktøykassa når det gjelder å inspirere til lek.
Hva er lek?
Hvem mener hva om lek?
Bør vi leke med barna?
Hva gjør vi når leken ikke fungerer?
Lek i praksis – hvordan gjør vi det?
Alle modulene inneholder foredrag, refleksjonsoppgaver, kunnskapsspørsmål og oppgaver til praksis.
Denne modulen tar for seg grunnleggende perspektiver på lek og hvilken betydning lek har for barna, for foreldrene og for dere ansatte.
Denne modulen presenterer ulike teoretiske og filosofiske perspektiver på lek, med en tidslinje fra Roussaus til Corsaro.
Denne modulen gir innsikt i faglige begrunnelser for ansattes deltakelse i barns lek, presentert gjennom praksisfortellinger.
Denne modulen tar for seg hva som skjer når det oppstår uheldige samspillsmønstre i lek og hvordan personalet kan jobbe for å fremme inkludering med leken som utgangspunkt.
Denne modulen gir et innblikk i ulike måter å praktisere en lekende tilnærming i det pedagogiske arbeidet, med utgangspunkt i to praksisfortellinger.