Leken, barna og du
...
...
Rekomp
Ny infoside: Slik søker dere midler til  Leken, barna og du.
Les om Rekomp-midler

LEKEN, BARNA OG DU – EN DIGITAL LÆRINGSRESSURS

Av og med Birgitte Fjørtoft

Leken er noe av det viktigste for barna i barnehagen, og derfor bør det også være noe av det viktigste for dere som jobber der. Barnehageloven og rammeplanen forplikter barnehageansatte til å ivareta barns rett, men hva betyr det i praksis?

Leken, barna og du gir alle barnehageansatte en grundig forståelse for lekens plass i barnehagen. Gjennom over tre timer med foredrag og tilhørende oppgaver og kunnskapsspørsmål vil personalet virkelig få fylt opp verktøykassa når det gjelder å inspirere til lek.

  • Hva er lek?
  • Hvem mener hva om lek?
  • Bør vi leke med barna?
  • Hva gjør vi når leken ikke fungerer?
  • Lek i praksis – hvordan gjør vi det?

Alle modulene inneholder foredrag, refleksjonsoppgaver, kunnskapsspørsmål og oppgaver til praksis.

Leken, barna og du
Har du allerede innlogging til «Leken, barna og du»? Logg inn her:

Hva sier barnehagefolket?

...
Modul 1: Hva er lek?

Denne modulen tar for seg grunnleggende perspektiver på lek og hvilken betydning lek har for barna, for foreldrene og for dere ansatte.

  • 4 videoforedrag
  • Kunnskapsspørsmål
  • Case-oppgaver
  • Tenk – diskuter – gjør
Beregnet tidsbruk: ca: 90 minutter

...
Modul 2: Hvem mener hva om lek?

Denne modulen presenterer ulike teoretiske og filosofiske perspektiver på lek, med en tidslinje fra Roussaus til Corsaro.

  • 2 videoforedrag
  • Kunnskapsspørsmål
Beregnet tidsbruk: ca: 1,5 timer

...
Modul 3: Bør vi leke med barna?

Denne modulen gir innsikt i faglige begrunnelser for ansattes deltakelse i barns lek, presentert gjennom praksisfortellinger.

  • 4 videoforedrag
  • Kunnskapsspørsmål
  • Påstander til diskusjon
  • Tenk – diskuter – gjør
Beregnet tidsbruk: ca: 45 minutter

...
Modul 4: Hva gjør vi når leken ikke fungerer?

Denne modulen tar for seg hva som skjer når det oppstår uheldige samspillsmønstre i lek og hvordan personalet kan jobbe for å fremme inkludering med leken som utgangspunkt.

  • 3 videoforedrag
  • Kunnskapsspørsmål
  • Definisjon på mobbing
  • Tenk – diskuter – gjør
Beregnet tidsbruk: ca: 1 time

...
Modul 5: Lek i praksis

Denne modulen gir et innblikk i ulike måter å praktisere en lekende tilnærming i det pedagogiske arbeidet, med utgangspunkt i to praksisfortellinger.

  • 3 videoforedrag
  • Kunnskapsspørsmål
  • Sentrale sitater
  • Tenk – diskuter – gjør
Beregnet tidsbruk: ca: 90 minutter