Barnehageforum - 5 trinn for å skape stimulerende samspill på lekeplassen

Test ut hva som skjer når dere, som barnehagepersonale, bruker lekeplassen på en annen måte enn dere pleier.

Guiden kan hjelpe dere til å utnytte det pedagogiske potensialet til lekeplassen og skape konstruktive samspill med barna i lek, rutiner og aktiviteter på lekeplassen.

 

VErktøykassa 2021 - Bli abonnent du også!

 

 

1. Gå lekeplassens pedagogiske potensial etter i sømmene

Gjennomgå lekeplassen deres med kritiske, pedagogiske briller og vurder om lekeplassen understøtter allsidige leke- og aktivitetsmuligheter. Hva er for eksempel barnas muligheter for sanselek, fordypning eller rollelek? Har dere regler på lekeplassen som kan være en barriere for barnas samspill i lek og aktiviteter? Bidrar organiseringen av lekeplassen til å understøtte at barna kan leke fordypet uten å forstyrre hverandre unødig? Tenk over hva som er lekeplassens pedagogiske potensial og utfordringer.

 

 

2. Gå på oppdagelsesferd i barnas perspektiver på lekeplassen

Undersøk hva barna er spesielt opptatt av på lekeplassen. Hold for eksempel øye med hvordan barna beveger seg rundt på lekeplassen. Ved å gå på oppdagelsesferd i hvilke leker barna leker, hvor og sammen med hvem, blir det mulig å understøtte de lekene og aktivitetene som har betydning for barna, akkurat som det skaper utgangspunkt for å forandre de reglene, vanene og fysiske omgivelsene som ikke er formålstjenlige for barnas deltakelse på lekeplassen.

 

3. Rett søkelyset mot hvilke pedagogiske intensjoner dere har på lekeplassen

Tenk gjennom hvordan tiden på lekeplassen henger sammen med og understøtter den pedagogiske læreplanen dere jobber med. Tenk for eksempel gjennom hvordan dere kan skape rom for pedagogisk samspill og nærvær. Vær spesielt oppmerksom på barnas frie lek og grovmotoriske utfoldelse. Hent eventuelt gode erfaringer fra ganger da dere har klart å engasjere dere i lek og aktiviteter innendørs.

 

 

4. Organiser dere for bedre samspill på lekeplassen

Finn muligheter og barrierer i organiseringen og planleggingen deres. Hvilke roller har dere når dere er ute, og hvilke roller har dere inne? Tenk for eksempel gjennom hvordan dere kan fordele praktiske oppgaver på best mulig måte, slik at det også er rom for samspill med barna og engasjement i barnas lek.

 

5. Skap deltakelsesmuligheter for alle barn

Tenk gjennom om alle barn har mulighet til å delta i lek og samspill på lekeplassen, eller om dere kan hjelpe flere til å delta. Still for eksempel aktiviteter til rådighet, og sett i gang leker slik at de barna som har vansker med å inngå i den frie leken, får andre muligheter. Vurder også om dere kan være mer til stede i leken for å hjelpe flere barn til å engasjere seg i lek.

Guiden er kvalitetssikret av professor Ellen Beate Sandseter ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim.

 

Flere artikler innen Den viktige leken

Gutt plagsom, gutt voldsom – Med rett til å leke

Mener du kjepper er farlig fordi barna kan slå hverandre med dem? Syntes du ting som forestiller skytevåpen og kanoner er umoralsk? Får du rett og slett fnatt når helten Henry Danger hopper frem så perlene spruter?

Les mer >>

Leken er kjennetegnet ved selvbestemmelse

Med fri lek forstås som regel at barn helt uten påvirkning fra voksenverdenen setter i gang og selv bestemmer hva de vil leke, med hvem og hvordan. Dette er en vesentlig dimensjon, men leken er allikevel aldri helt ”fri”.

Les mer >>

Foreldre for lek

I en tid hvor mange har meninger om hva barnehagen skal bruke tiden på er det ekstra viktig å holde fast ved kunnskapen om lekens betydning.

Les mer >>

Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen?

Vi kan da ikke slutte å snakke om vennskap – vennskap som er så viktig for barn?

Les mer >>

Bilen prioriteres foran barnas lekeareal

Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret

Les mer >>

Myrfolket - en verden av magi og følelser

I prosjektarbeidene i Djupmyra FUS barnehage står barnas interesser og lek i fokus. Det gir dem en reell innflytelse og påvirkningskraft i egen barnehagehverdag.

Les mer >>

Om lek, opplevelse og læring

Barnehageforum har møtt Ole Fredrik Lillemyr.

Les mer >>

Den sårbare leken

Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?

Les mer >>

Hva gjør du når barna leker?

For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter. Dette standpunktet gir viktig informasjon om hvordan vi skal betrakte barns lek, og om hvordan vi skal forholde oss til den. Leken er barnas eget domene.

Les mer >>