Barnehageforum - Det er virkelig fascinerende å se hvor naturlig det blir for barna å bruke ski!

Beliggenheten helt inntil Nordmarka løypenett, og et tett samarbeid med Skiforeningen, har gjort det naturlig for Norlandia Skistua å fokusere på langrenn gjennom vinteren.

– Vi er på tur hele året, og trenger noe å drive med på vinteren. Selv om det kan være regn og sludd i byen, så har vi snø her, og da er det helt fantastisk å kunne bruke ski som fremkomstmiddel og aktivitet, sier pedagogisk leder Arne Gausereide Pettersen, som har jobbet i barnehagen i 13 år.  
 

– Vi ser hvor glade barna er i å gå på ski, og hvilken stor mestringsfølelse det gir, og det gjør oss sikre på at dette er verdt å fokusere på, legger han til. 
 

I langrennsko kan ikke barn lene seg bakover og hvile slik de gjør i slalomstøvler, og de må aktivt jobbe med foten for å holde balansen. Fra et motorisk perspektiv får barna en enorm trening i balanse og muskulatur rundt ankelen, og det gir et kjempegodt motorisk grunnlag videre i livet og annen vinteraktivitet som alpint. 
 


 

– Akkurat dette er selvfølgelig også et viktig aspekt når vi holder på så mye med ski. 

I barnehagen har alle barna egne ski stående, men det finnes også både ski og støvler til låns, dersom noen familier skulle ha behov for det. Utstyret får plass i en liten bod, og står der gjennom uken, slik at det alltid er lett tilgjengelig.  

– Om barna ønsker å skifte til skisko i garderoben, så skal de alltid få lov til det. På den måten er det å gå på ski et valg barna selv tar. Staver brukes ikke, for de er egentlig mer i veien enn til nytte. Det er vanskelig å krysskoordinere bein og armer når man skal lære å beherske balansen, forteller Pettersen, og legger til: 

– De ansatte spiller en viktig rolle når det kommer til å motivere og spre glede rundt langrenn. Barnas lyst må trigges, så de voksne går også på ski i utetiden, og lager til fine områder for skilek med hopp og kulekjøring. 

Området er stort og flatt med små bakker, og det er ekstra stas når preppebilen svinger innom ukentlig og lager spor på uteplassen, så her ligger alt til rette. Når barna fyller to år, får de delta på egendrevet skiskole. 

– Tidligere startet vi da de var tre år gamle, men toåringene var så nysgjerrige, så vi måtte lage til skiskole for dem også. Skiskolen vår er i tråd med den skiskolen som Skiforeningen har, og baserer seg på lek, mestringsfølelse og skiglede, sier Pettersen.  

– Det handler ikke om prestasjon eller lengde på turer, og vi ser alltid an barnegruppen i forhold til hvordan vi på best mulig måte kan legge opp sesongen for dem.  

Selv om skigleden står i fokus, har barnehagen satt ulike ferdighetsmål, slik at det blir en progresjon i det som barna øver på i skiskolen: Eksempelvis starter de alltid med å øve på at barna klarer å reise seg opp etter et fall, for om man ikke mestrer det, så kan det være demotiverende å ha ski på beina.  

– Det blir en lang reise hos oss: Fra barna starter med å øve på de helt grunnleggende ferdighetene, og til de blir skolestartere og går avslutningsturen på én mil tur-retur Skjennungstua. 

– Det er virkelig fascinerende å se hvor naturlig det blir for barna å bruke ski, sier den pedagogiske lederen engasjert.  

Flere artikler innen Den viktige leken

Kan drakar få barnehageplass?

Uansett kva ein som barnehagelærar set i gang av fine opplegg, veit ein ikkje om det hevar kvaliteten i praksisen utan at ein får kjennskap til korleis barna i gruppa gjer opplegget til sitt eller omformar det til noko som gir meining for dei.

Les mer >>

Lek – som jakt på passe store overraskelser

Lek er avhengig av vår kunnskap. Når vi leker undersøker vi det grenseland som ligger akkurat på kanten av vår allerede eksisterende kunnskap.

Les mer >>

Digitalt barneblikk på naturen

Hvordan kan digitale verktøy brukes som en ressurs i uterommet? Et prosjekt i Ila barnehage gav mange gode erfaringer – og to digitale barnehagepriser!

Les mer >>

Hva gjør du når barna leker?

For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter. Dette standpunktet gir viktig informasjon om hvordan vi skal betrakte barns lek, og om hvordan vi skal forholde oss til den. Leken er barnas eget domene.

Les mer >>

Det utviklingspsykologiske perspektivet på lek

Det utviklingspsykologiske perspektivet bygger på de siste tiårenes spedbarnsforskning, som klart viser at mennesket er født til å samspille, og at leken er en veldig viktig måte å samspille på.

Les mer >>

Hva er det viktigste dere gjør for å gi leken gode vilkår?

Det helt grunnleggende både for leken og det vi ellers gjør i barnehagen, er hvilket barnesyn og hvilke holdninger til barn vi har, mener Hanne Nesfeldt

Les mer >>

Sandkassa: Idyll og maktmisbruk

Mange ettåringer tilbringer store deler av utetiden sin i sandkassa. Men hva skjer egentlig der, og er de der frivillig?

Les mer >>

Barn får tillit til voksne som leker

Det kan virke som om barnehagebarna «fører protokoller» over hvilke ansatte som er lekne, og hvem som ikke er det. Skal vi ivareta barns rett til lek i praksis, kommer vi absolutt lengst med det første.

Les mer >>

En helhetspedagogisk forståelse av lek

Lek er kjernen i pedagogikken i våre barnehager. I hvilken grad har personalet et felles begrepsapparat for å jobbe med leken?

Les mer >>