Den nye rammeplanen for barnehagene stiller krav til økt bevissthet rundt helse, kropp og bevegelse i barnehagen.

Uten at det egentlig var meningen, er Ekrekroken barnehage i Bærum blitt et eksempel til etterfølgelse. Daglig leder Cathrine Poulsson har forlengst satt seg som mål å utfordre barna fysisk hver eneste dag.

- Erfaringen vår er at barna konsekvent søker de mest utfordrende områdene i barnehagen. De vil prøve ut, og de ønsker framfor alt å mestre, og det vil vi inspirere dem til, sier Cathrine Poulssen. Hun har jobbet i barnehage i 16 år, og har styrt Ekrekroken i åtte av dem.
Uteområdet her er ganske stort og variert, og i tillegg til vanlige lekeapparater, har Ekrekrokbarna løvskogområder og oppbygde hauger å utfolde seg på.  -Også hinderløypa da. Den er mildt sagt populær, sier Poulsson. Man skulle kanskje tro at det er vanskelig å motivere små barn som er fostret opp på dvd-filmer og internettunderholdning til å klatre i trær og leke aktivt i mange timer.  - Det trenger det absolutt ikke være, forsikrer hun.
- Vi merker at barna beveger seg naturlig, og at de som oftest ikke trenger press for å gjøre det. Men da er det jo stadig viktigere at vi legger til rette for bevegelsene, forklarer den daglige lederen.

- De vokser på utfordringene

Hinderløypa i Ekrekroken barnehage, er en viktig installasjon som Cathrine Poulsson har tatt i bruk for utfordre barne i Ekrekroken fysisk. Den er plassert inn i terrenget, og allerede klokka ti en onsdag morgen, får den ikke stå i fred lenge av gangen.
- Det er kjempegøy!!

Det er William Gulliksen som i full fart forserer hinderløypa, mens han heseblesende kommenterer hvordan opplevelsen føles til Verktøykassas journalist.
Hinderløypa er en konstruksjon med blant annet bevegelige trestokker, tau og trestubber. Cathrine Poulsson var bevisst på at hinderløypa skulle være enkel å klare med en gang, men at barna skulle kunne utvikle seg med den.

- Den gir store variasjoner i fysiske utfordringer. Den gir rom for å rulle, hoppe og klatre, og holde balansen. Da vi bestilte den fra leverandøren var det var veldig viktig at den var noe å bryne seg på. Vi ønsker framfor alt at lekene i barnehagen skal være spennende, og utfordre barn til å bli bedre. Det er jo ikke spennende med en leke som barna klarer med en gang - den blir fort bare stående der ubrukt, sier hun.

Marcus Breen ser sterk ut der har klatrer med armene for å dra seg trygt over den rullende trestokken og over på neste trygge post. Han glipper, og lander litt skuffet på en knaus ved siden av hinderløypa. Men retter på spidermancapsen, og er bestemt på å greie det.

- Når jeg faller, må jeg starte helt på nytt igjen!
- Er det en regel her i barnehagen?
- Nei, det er en regel jeg har selv!

Hva med ”annerledesbarna”?

Cathrine Poulsson har stor tro på hva barna i Ekrekroken barnehage kan klare fysisk hvis de bare prøver. Men har hun tatt med i betraktingen at noen kanskje kan føle seg litt mislykket hvis de ikke klarer noe som de andre barna klarer i en barnehage med mange utfordringer?

- Ja, det er jo alltid forskjell på hva barn klarer, men vi opplever at alle prøver. Her en dag observerte jeg at en av jentene leide en annen litt mindre jente gjennom hinderløypa sånn at hun også skulle greie det. Det var så fint å se! Og når de eldre barna for eksempel klarer hinderløypa, prøver de minste også. Det er en rett og slett en fantastisk fin følelse å se gleden i ansiktene deres når de mestrer ting, sier hun

- Hva med barn som har handikap eller andre spesielle behov da?
- Det er klart at noen av de med spesielle behov synes det er litt vanskelig, men de får hjelp av de voksne til å klare det. Det pleier å gå fint, sier Poulsson.

Bevegelse og medbestemmelse

I tillegg til å utfordre alle barna i barnehagen til å mestre fysiske utfordringer, har Ekrekroken barnehage også en egen friluftsavdeling. Denne avdelingen holder hus i en rund, lun hytte med ildsted i midten. Hytta er plassert ute på området til barnehagen. Barna her er mye ute, og naturlig nok mye i bevegelse – de er på tur to av ukas fem dager. Og stemningen koker i hytta blant de eldste barna når de får være med å bestemme hvor ukas turer skal gå. Denne medbestemmelsen gir en ekstra selvtillit, tror Cathrine Poulsson.

- Der en viktig del av barnehagehverdagen, og gjelder også for den fysiske aktiviteten. De får velge mellom noen gitte steder, som for eksempel skogområder de kjenner, eller øyene i oslofjorden. Men fornøyelsesparken Tusenfryd kommer jo stadig opp som forslag, selv om det ikke er helt realistisk, ler Poulsson.

Personalets egne utfordringer

I tillegg til økte krav om bevissthet rundt kropp, helse og bevegelse hos barn i den nye rammeplanen, kommer et stadig økende press på at barna skal tilegne seg IT-kunnskaper allerede i barnehagen. Det byr på en utfordring for personalet å forene disse to elementene, mener Cathrine Poulsson.

- Å sitte foran datamaskinen er jo en fysisk passiv aktivitet, men det handler jo bare om at vi voksne må sørge for å fordele tiden, slik at man får gjort begge deler. Dessuten tror jeg også barn lærer mer jo mer aktivitet de er i, så kanskje begge aktivitetene kan trekke fordeler av hverandre. Men det er jo klart at vi ser at det kan gå utover mengden fysisk aktivitet, sier Poulsson, og legger til:
 
- De fleste foreldre vil vel heller hente barnet sitt mens han eller hun klatrer i trær enn å hente at barn som sitter foran en datamaskin?