Les også
Barns rett til utvikling
Her finner du en skjematisk oversikt over et mulig utviklingsforløp på ulike områder i ulike aldere.
Les mer >>Det viktigste er å få leke - lek og læring
"Barnet er i leken mens læringen er i barnet."
Les mer >>Sett av rikelig med tid til barnas frie lek
I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.
Les mer >>Hjerneforskning støtter rollelekens betydning for barns utvikling
Nevrovitenskap kan gi kunnskap om det biologiske grunnlaget for læring og utvikling og derved gi innsikt i hva som fremmer, og hva som hemmer læring på et generelt nivå.
Les mer >>Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
Les mer >>Handlingsplan økte bevisstheten rundt mobbing
Mobbing krever handling. Handling krever en plan. I Aremark og Mandal har de laget handlingsplaner mot mobbing i barnehagen.
Les mer >>