Barnehageforum - Å lede innover

Idealet er ikke den heroiske, dirigerende lederen. Idealet er en leder som involverer, redigerer prosesser og distribuerer makt og ansvar.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Fremtidens ledere må være faglige ledere

Det er mange som vil mene noe om barnehagens innhold og arbeidsmåter. Dette krever barnehageledere som er faglig sterke, mener professor Dion Sommer.

Les mer >>

Lederen har ordet!

”Årøyhaugen – der alle stjerner får glitre” er en visjon helt etter mitt hjerte sier Bodil.

Les mer >>

Født til ledelse

Medfødte egenskaper og intelligens forklarer en del av den dyktige leders ferdigheter

Les mer >>

Lederskap kan læres

Er det mulig å være både en god pedagog og leder?

Les mer >>

Heller autentisk leder enn tydelig leder

Begrepet "tydelig leder" går igjen i mange dokumenter og beskrivelser av god ledelse i barnehagen.

Les mer >>

Tilbakemelding fremmer et innovativt arbeidsmiljø!

Konstruktive tilbakemeldinger er viktig for nyskaping og motivasjon. Det høres enkelt ut, men hvor gode er vi på å gi og ta imot tilbakemelding? Sier du takk og lar det synke inn når du får positiv tilbakemelding? Og når du får kritikk?

Les mer >>

Lederen har ordet!

Per Mikkel ble i 2012 kåret til ”Årets barnehageleder”

Les mer >>

Hvordan kommunisere med sjefen om arbeidspress

Hva gjør du som leder hvis du opplever for stort arbeidspress? Å stramme joggeskoene og løpe fortere er ikke en holdbar løsning i lengden. Her er tre tips til hvordan du sammen med din sjef kan løse denne situasjonen.

Les mer >>

De nye pedagogene i barnehagen

I denne kronikken utfordrer Kenneth Pettersen til diskusjon om stillingen Pedagogisk Leder 2.

Les mer >>