De fleste ledere blir utfordret av motvillige, umotiverte medarbeidere og uformelle ledere som trekker andre medarbeidere i negativ retning.

Kan det la seg gjøre å motivere dem? Og hva kan du gjøre for at din motstander skal bli en verdig og verdifull motstander?
 
Der finnes massevis av kjente teknikker for å avverge og unnvike motstand: Gi dem anerkjennelse for et eller annet, få dem til at føle at du lytter, vend deres kritikk mot dem selv osv. Noen hevder til og med å kunne manipulere motstandere til at bli medspillere. Problemet er at de fleste av disse teknikker virker uverdige hvis de blir gjennomskuet. Det er jo voksne mennesker vi snakker om. 
 
Spør i stedet deg selv: Hva kan jeg gjøre for at min motstander skal bli en verdig motstander? En verdig motstander som jeg kan se i øynene og snakke åpent og respektfullt med om det som skiller oss. Det er forutsetningen for også å kunne fokusere på det som forener dere, nemlig å drive en god barnehage til beste for barna og deres foreldre.
 
Med inspirasjon fra Nederland har bl.a. flere danske kommuner hatt bemerkelsesverdige resultater med klagedrevet innovasjon – en metode for å skape læring i stedet for at bruke krefter på å slåss. Metoden er basert på noen poenger som lett kan overføres til ledelse av barnehager. I foredraget vil vi også gjennomgå nøkler til verdig kommunikasjon, problemløsende spørreteknikker og ledelse av primadonnaer.