Ledelse i verdistyrte barnehager» og «Verktøy som virker i verdistyrte barnehager» av Tom Rune Fløgstad og Grete Helle, Kommuneforlaget.

Forfatterne av bøkene «Ledelse i verdistyrte barnehager» og «Verktøy som virker i verdistyrte barnehager» har fulgt utviklingen av barnehagene i Norge gjennom flere tiår. Bøkene viser de hvordan kvalitet kan skapes og styres, og hvordan fokus på verdier må ligge til grunn for arbeidet.
 
barnehagebutikken  Hvis du ønsker å kjøpe bøkene kan du gå til BarnehageButikken.
 

Ledelse i verdistyrte barnehager

I boka «Ledelse i verdistyrte barnehager» beskrives Ringer i vann-modellen i 7 trinn. Modellen viser hvordan man kan utvikle kvalitet gjennom å analysere virksomheten, for så å systematisere arbeidet mot en kvalitetsstandard. Modellen ivaretar alle ansattes medvirkning og engasjement. Målet er å bygge en organisasjonskultur der alle ansatte i virksomheten forplikter seg til å jobbe i tråd med standarder som støtter felles verdier og mål. Utvikling av kvalitet gjennom systematisk arbeid utgjør grunnsteinen i det pedagogiske prosjektet. Boka viser hvordan dette er gjort i praksis, med eksempler fra barnehager som har deltatt i utviklingsarbeid. Utgangspunktet til virksomhetene er forskjellig, men prosessen mot kvalitet er lik. Mangfoldet i, og identiteten til barnehagene kan dermed ivaretas samtidig som kvalitetsstandarder utvikles. Beskrivelse av verdier og mål i virksomheten skal synes i praksis. Forfatterne understreker betydningen av forpliktelse hos alle ansatte. Sitatet «Du må stå for noe, ellers faller du for alt», er en rød tråd gjennom boka. Forfatterne benytter seg av nyere forskning og praksisfortellinger, og kobler dette mot overskrifter og sitater som understreker 
innholdet. Boken blir derfor lett å lese og lett å relatere til egen praksis.
 

Verktøy som virker i verdistyrte barnehager

I boka «Verktøy som virker i verdistyrte barnehager» får vi gode oppskrifter og praksiseksempler på verktøy som brukes i «Ringer i vann – modellen». Verktøyene hjelper virksomhetene å strukturere og systematisere kvalitetsarbeidet. Unikt for verktøyene er at disse kan benyttes i arbeid med personalet, foreldre så vel som i arbeid med barna. Verktøyet «venn – diagram» er et godt eksempel på at man ved å åpne for dialog i en gruppe, kan øke forståelse og finne løsninger. Innholdet i boka er systematisk satt opp, noe som gjør at man lett kan finne det verktøy man søker. Dette er praktisk når man for eksempel skal arrangere avdelingsmøter, foreldremøter eller skal inn i tema- og prosjektarbeid med barn. Symboluniverset; for eksempel trafikklys, vekt, spørsmål og liknende gjør det lett å navigere i forhold til hva de ulike verktøyene kan brukes til.

 
Les og reflekter:

«Lytt til erfarne fjellfolk» heter det i fjellvettreglene. Forfatterne av bøkene Tom Rune Fløgstad og Grete Helle er blant landets mest erfarne pedagoger. De har sett pedagogisk virksomhet fra alle sider og foretatt grundige virksomhetsanalyser av barnehager over store deler av landet. Bøkene bærer preg av denne erfaringen og kunnskapen. Les og reflekter over egen praksis!
 
Uavhengig av hvor du befinner deg i organisasjonen og hvor lang erfaring du har, utvikles virksomheten rundt deg. For å kunne finne en retning og sikre kvaliteten må man jobbe systematisk. Da fungerer ikke «stuntpedagogikk», men kombinasjonen av erfaring, kunnskap om nyere forsking og vilje til kritisk refleksjon og kontinuerlig forbedring.
 
De to bøkene gir alle barnehageansatte en mulighet til lære mer om hvordan de selv kan bidra til å utvikle kvalitet, gjennom å forplikte seg til verdier og jobbe systematisk. Bøkene anbefales til alle barnehageansatte, lærlinger og studenter.

Anmelder: Sigrid Hestenes, barnehageleder.