Glemt passord
Denne gangen tar vi for oss apper som kan bidra til språkutviklingen og ordforrådet
Her kommer del 2 i vår serie kalt Følelsesskolen. Hvordan jobbe med følelsen sint?
Munch i barnehagen er et pedagogisk opplegg utviklet for å jobbe med Edvard Munchs malerier i førskolegruppa i barnehagen.
I Bjergsted barnehage vil alle nye barn få komme på besøk én time hver uke i månedene før de skal begynne.
Dersom vi skal ta barns medvirkning på alvor, må det være en god balanse mellom vokseninitierte og barneinitierte aktiviteter i barnehagens innhold, mener Monica Seland.
”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!
Statssekretær Lisbet Rugtvedts innlegg på avslutningskonferansen for prosjektet ”Barnehage + skole = sant” arrangert av Fylkesmannen i Rogaland, 31.01.07, Stavanger.
Eksempel på kommunale planer for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Involver barna i planene for hvordan dere skal få til en god overgang mellom barnehage og skole
Ingen sammenheng mellom tidlig skolestartalder og gode resultater på Pisa-rankingen
1. oktober lanserer Brenna-utvalget en rapport som kan få dramatiske konsekvenser for arbeidet i barnehagen.
Veilerern har som formål å styrke sammenhengen mellom barnehage og skole og skape en god overgang for barn når de begynner på skolen.