Glemt passord
Nel Noddings er klar på at barn ikke er passive mottakere av omsorg, men deltagere i omsorgsrelasjoner. Hennes argumenter harmonerer godt med barnehagelovens paragraf 3 om barns rett til medvirkning.
Den typiske konflikten mellom barn og voksne oppleves gjerne som en styrkeprøve
Snakker vi med barna eller snakker vi mest til dem?
Som omsorgspersoner kan vi ha mange gode tanker om hva omsorg er og gode intensjoner bak de valgene vi tar, men det er først når vi tar inn over oss vår væremåte og hvordan vi påvirker det barnet vi har rett foran oss at vi virkelig kan forstå omsorgens kraft.
Høytlesing er kanskje den viktigste starten på leseprosessen.
Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre
Evalueringer viser at likestillingsarbeid er lite prioritert og et krevende område å omsette i praksis.
Vi har kommet et steg videre, ja. Men vi har langt igjen, mener Nina Rossholt. Likestilling er et krevende og utfordrende tema for barnehagen
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre
Utsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft
Bokanmeldelse av boken "Gi barna 100 muligheter i stedet for 2"
I Barnehagefolk 3/2011 kunne vi lese Tone Digranes’ modige brev til politikerne hvor hun beskrev en tøff barnehagehverdag for både barn og ansatte
Mirsada Blazevic fra Høgskolen i Vestfold har skrevet en tankevekkende bacheloroppgave om likestillingsarbeid i barnehagen.
Likestillingsarbeidet i barnehagene i Kvinesdal viser at det er stor forskjell på hvordan personalet i barnehagen møter gutter og jenter – og mødre og fedre.
Hvordan ivaretas likestllingsarbeidet i barnehagene?
Er det fordi likestilling er et vanskelig tema at det jobbes så lite med dette i barnehagen?
Sluttrapport fra Handlingsplan for likestilling i barnehagene 2004–2007
Nina Rossholt har gjort en studie av litteratur om likestilling i barnehagen.
Arbeid med drama kan danne broer mellom barn og voksne og barn imellom
Følg debatten om boka "Førskolelæreren" og synet på menn i barnehagen her.
Likestilling handler om menneskesyn. Derfor er likestilt pedagogisk praksis en viktig del av Kanvas-barnehagenes tradisjon og fundament.