Logg inn:
Flat struktur – utvisking av viktige forskjeller?
Birgitte Fjørtoft   15.08.12
Å titulere ufaglærte som pedagoger bidrar ikke til å økt status

Denne artikkelen er kun tilgjengelig for medlemmer
Du kan derfor ikke lese hele artikkelen. Dersom du vil ha tilgang til alle artikler har vi nå en kampanje på 6 måneders medlemskap. Se nedenfor.


TILBUD PÅ 6 MND. MEDLEMSKAP, KUN KR. 595,-
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på Barnehageforum!
Vi har i dag nærmere 3000 bhg og over 7000 aktive brukere.
Barnehage
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturanavn
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype
*Antall måneder *
* Du kan velge mellom 3, 6 eller 12 måneder. Du vil bli fakturert for hele perioden i en faktura.

* Mva. kommer i tillegg

Huk av for at du har leste våre avtalevilkår
 
DISKUTER ARTIKKELEN
I det tette og personlige arbeidet som foregår i barnehager så står likhetsnormen fortsatt sterkt.Jeg mener at den står i veien for tydeliggjøring av yrkesrollene,og overgår den faglige bevisstgjøringen.
Disse organsiatoriske særegenhetene er og bør være passé snart.
Mvh Helene Friis, masterstudent ved PFI,UiO.

16.08.12
Helt enig i hovedpoenget her, og kritisk til Fagforbundets prosess for å få innført "pedagogisk medarbeider" som erstatning for assistent. Da er man enten liksom "pedagogisk" eller tittelen henspiller på at man er noen annens. En pedagog har en høyskolegrad eller mer innenfor fagområdet, ferdig med det.
Men - det er et behov for en ny yrkesbetegnelse fordi assistentbegrepet delvis passiviserer, delvis gir et galt inntrykk av jobben som utføres.
Barneveileder evt barneveileder med fagbrev, sier tydelig hva jobben går ut på samtidig som den forplikter og signaliserer forventninger til en profesjonell yrkesutøvelse. 
Pedagogene er faglige ledere i barnehagen - basert på samfunnets høyeste utdanning for fagområdet - de fleste med personalansvar. Det synes dårlig på lønnsslippen, men alle er tjent med at det er tydelig i hverdagen. 
Mange førskolelærere greier ikke å passere en rotete kjøkkenbenk eller garderobe, dette sitter dypt. Men å drøfte; hvordan bruker vi vår faglige ressurs mest effektivt - er helt avgjørende for god kvalitet. 
 

29.10.12

Anbefalt
Kjell   30
Appen
RELATERTE ARTIKLER
Velkommen til barnehagen
Tid for nye foreldre
Jeg leser en bok
Når debatten blir personlig - et tankespinn om å våge å mene noe
En samtale