Samtidig stilles det stadig sterkere krav til kvaliteten i barnehagene. Står ressursene i forhold til oppgavene?
Vi er inne i
en tid preget av økte krav til barnehagens innhold. Byråd Torger Ødegård hevder
at Oslos barnehager skal bli landets beste, og dette er også visjonen i
prosjektmandatet «Oslobarnehagen». Som fagforening er vi ikke uenig med
byråden, selvfølgelig ønsker vi å bidra til at Oslos barnehager blir landets
beste – vi er stolte av faget vårt. Det vi er bekymret for er at kvaliteten
faktisk går ned ettersom
rammebetingelsene er blitt dårligere. Det holder ikke med gode planer og
intensjoner når ressursene ikke står i forhold til oppgavene.
Det tar lang
tid å tilegne seg et språk, og når stadig flere av barna vokser opp som
flerspråklige krever det lenger tid å tilegne seg norsk. Prosjektmandatet «Oslobarnehagen»
viderefører oppdragsbrevet til bydelene fra 2010 «Alle skal kunne norsk før
skolestart».
Har byråd Torger Ødegård den oppfatning at det å lære seg norsk er gjort på den
korte tiden enkelte barn er i barnehagen?
For å kunne
følge opp hvert enkelt barns danning, utvikling og læring krever det at
personalet har nok tid. Tid til å gi omsorg, trygghet og utfordringer. Med bare
to av tre på jobb får man ikke til å jobbe i små grupper, og små grupper er en
nødvendighet for å kunne følge opp hvert enkelt barn.
Skal man
jobbe med språkstimulering må man også kunne ha oversikten over hvilke barn som
kan hva, og sette sammen grupper etter dette. Dette er ikke hokus-pokus og
abra-kadabra, det krever masse tid, engasjement, kompetanse og ikke minst
materielle ressurser.
Bemanningsnorm
og antall timer med 3 ansatte på jobb
Fram til nå
har Oslo kommune hatt en bemanningsnorm: 9 barn per 3 voksne eller 18 barn per 3
voksne, og store deler av landet har fulgt denne. Nå er denne sagt opp av Oslo
kommune. Det er flere steder hvor forholdene er 14b/4v og 27b/4v, og dette
ønsker stadig flere bydeler å innføre i sine barnehager. I tilgjengelige
rapporter og litteratur sies det at barnegruppene kan bli for store, så store
at hvert enkelt barn ikke blir sett og at det blir vanskelig å fange opp barn
med spesielle behov.[1]
Fra kl. 09.30/10.00
til kl. 14.00/15.00 (avhengig av hvilken vakt assistentene og pedagogen har) er
det tre voksne på en barnegruppe med ni barn under tre år eller 18 barn over tre
år i de barnehagene som fortsatt har den «gamle» bemanningsnormen. I disse 4,5
– 5,5 timene skal det også avvikles pauser: 3 x ½ time, hvilket betyr at man
har igjen 3–4 timer til pedagogisk arbeid. Småbarnsgruppene har også i denne
perioden soving, noe som varierer fra 1–2 timer. Småbarnsgruppa har da 1–3
timer hvor bemanningen er tilstrekkelig til å kunne dele opp gruppa og kunne gi
hvert enkelt barn den oppmerksomheten og oppfølginga de trenger.
Hva med de
dagene det er sykdom, kurs, ferier og avspaseringer? Får barna og foreldrene
det tilbudet en barnehage skal gi dem?
Sammenslåing
av barnehagers styrerressurs
Stadig flere
bydeler omorganiserer og hver enkelt barnehage har ikke lenger egen styrer. Vi
mener dette bryter med gjeldende retningslinjer.[2]
Hva gjør dette med personalet? Tilgjengelighet til styrer har mye å si for
hvordan de ansatte opplever å bli ivaretatt som arbeidstagere, og for
fellesskapsfølelsen.
Barnehageansatte
forsøker å si fra om at bemanningen er for lav til å utføre pålagte oppgaver,
men blir i liten grad hørt. Ledelsen over styrer har sine økonomiske ressurser
og det er vanskelig å kjempe om samme pott, vi forstår dette. MEN: ledelsen
over styrer har også et ansvar for sine «arbeidere på gulvet». En
leder har ikke bare ansvar for å følge opp ting gitt ovenfra, de har også et
personalansvar for de under seg. Administrasjonene må
ta arbeidstakerne på alvor og signalisere oppover i systemet at dette ikke
fungerer, vi klarer ikke å oppfylle vårt samfunnsmandat med de gitte ressursene.
Ikke bare i forhold til vikarbruk, men også i forhold til bl.a.
formingsmateriell, kunst- og kulturopplevelser – og ikke minst faglig oppdatering
som kurs og ny faglitteratur.
[1]
Utdanningsforbundet Vest-Agder (2008, Utdanningsforbundet (2009), Skolverket:
(Thullberg & Sedvall-Bergsten) (2005), Sjöstrand, Olsson, Ericsson och
Lundahl (2003), Olsson, Åsén m.fl. (2004), Mårdsjö, Ann-Charlotte (2004),
Enehaug, Gamperiene og Grimsmo (2008), Carlsson, Pramling Samuelsson och Kärrby
(2001)
[2]
I august 2011 kom ” Veileder om
kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter”. Her stilles
det ”krav om at hver barnehage skal ha en styrer med ansvar for den pedagogiske
og administrative ledelsen av barnehagen.” Det gis åpning for at man i særlige
tilfeller kan organisere det annerledes, men ”En slik samordning skal ikke føre
til reduksjon av styrerressursen for den enkelte barnehage” (KD, 2011).