Logg inn:
Lek og læring ingen motsetning
Kjell Simonsen   24.02.12
Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe
Denne artikkelen er kun tilgjengelig for innloggede medlemmer.


Dersom du ønsker tilgang til alle artiklene på barnehageforum.no har vi tilbud på medlemskap.
TILBUD PÅ 6 MND. MEDLEMSKAP, KUN KR. 595,-
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på Barnehageforum!
Vi har i dag nærmere 3000 bhg og over 7000 aktive brukere.
Barnehage
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturanavn
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype
*Antall måneder *
* Du kan velge mellom 3, 6 eller 12 måneder. Du vil bli fakturert for hele perioden i en faktura.

* Mva. kommer i tillegg

Huk av for at du har leste våre avtalevilkår
 
DISKUTER ARTIKKELEN
etter mange år i barnehagen, observerar eg meir og meir at det er umuleg å sette leik opp mot læring. Leik og læring er ein og same aktivitet. I leiken som er frivillig, lystbetont og utan tid og stad, erfarer barnet alle sider ved sosiale kontekster. Dei får erfaringer i språk kompetanse, bruke sin fantasi, gå inn i rollar og ut av rollar. Dei samarbeider, bestemmer og let seg bestemme over.
Rolleleik er det eg prioriterar i ei barnegruppe med 2-3 åringar. Når 2-3 åringare var med å les ei bok om ein som heite Henrik som fekk besøk av ein tjuv, gjekk dei ut etterpå å leika at dei skulle låse døra. Dei fann pinnar som var nøklar. Dette hadde gjort inntrykk, så det leika dei om og om igjen. Kjempebra å vera til stades der og sjå.
 

29.02.12
etter mange år i barnehagen, observerar eg meir og meir at det er umuleg å sette leik opp mot læring. Leik og læring er ein og same aktivitet. I leiken som er frivillig, lystbetont og utan tid og stad, erfarer barnet alle sider ved sosiale kontekster. Dei får erfaringer i språk kompetanse, bruke sin fantasi, gå inn i rollar og ut av rollar. Dei samarbeider, bestemmer og let seg bestemme over.
Rolleleik er det eg prioriterar i ei barnegruppe med 2-3 åringar. Når 2-3 åringare var med å les ei bok om ein som heite Henrik som fekk besøk av ein tjuv, gjekk dei ut etterpå å leika at dei skulle låse døra. Dei fann pinnar som var nøklar. Dette hadde gjort inntrykk, så det leika dei om og om igjen. Kjempebra å vera til stades der og sjå.
 

29.02.12
Anbefalt
Kjell   30
Appen
Lek
Lekens utviklingshistorie
Om lek, opplevelse og læring
En helhetspedagogisk forståelse av lek
Hvilke utfordringer kan barn med spesifikke språkvansker få i rollelek?
Observasjonsskjema - lekekategorier
Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Kort om leketeorier
Kaoslek på ukeplanen?
Barns krangling under fri lek
Lek på barnas premisser?
Glitrende og utfordende om lekens flertydighet
Utfordrer synet på lek
Hva er det viktigste dere gjør for å gi leken gode vilkår?
Voksenstyrt frilek?
Hvor ble det av leken?
Den betydningsfulle leken
Den sårbare leken
Lek for livet
Er leken for voksenstyrt i din barnehage?
Den frie leken finnes ikke
Barn trenger lekekloke voksne
Lekende leseglede
La barna få utfolde seg i ville leker
Her lever rolleleken!
Bilen prioriteres foran barnas lekeareal