Flere artikler innen Matematikk i barnehagen
Matematikkens kjerne
Matematikk handler om å tenke, og om å forstå den verden som omgir oss.
Les mer >>Matematikk i barnehagen
Lek er drivkraften i utviklingen av barnas matematikk. Barna bruker sine begreper i leken, og leken utvider forståelsen. I arbeidet med matematikk i barnehagen må derfor barnas lek stå sentralt. Barnas egne matematiske tanker og egne forestillinger må respekteres.
Les mer >>Mattesamling hver uke
Nardo barnehage i Trondheim har jobbet systematisk med matematikk det siste året.
Les mer >>Hvor mange tenner har en kråke?
Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.
Les mer >>Konkret matematikk i kreativt verksted
Skapende aktiviteter som metode for å lære matematiske begreper
Les mer >>Kan barnehagen forebygge matematikkvansker i skolen?
Tone Rebbestad stiller her spørsmål om ikke også barnehagen kan bidra positivt for å øke barns matematiske ferdigheter.
Les mer >>Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen
Hører matematikk hjemme på småbarnsavdelingen? Ja, høyeste grad, mener Camilla Björklund. I denne artikkelen forklarer hun hvorfor.
Les mer >>Abstraksjon og logikk i ettåringens hverdag
Å oppmuntre den naturlige følelsen for likheter og ulikheter er en viktig del i å støtte opp under barnas matematiske oppdagelsesferd.
Les mer >>Matematikk og kommunikasjon - en observasjonsoppgave
Dette er en observasjonsrapport med matematikk i fokus. Her finnes det spennende innfallsvinkler til det nye fagområdet Antall, rom og form.
Les mer >>