Logg inn:
Norsk-svensk førskolelærerutdanning
Bodil Ahrens Bergersen   18.12.09
Høgskoler og museer i midt-Norden slår seg sammen om en ny kulturbasert førskolelærerutdanning.
Bildet: Åpen barnehage i museet. Therese Thalseth Kvande har besøk av Hjalmar Imani Bråten med far Terje Bråten (Foto: Bodil Ahrens Bergersen).

Studentene fra Norge og Sverige skal gå i samme klasse og ha undervisning i begge land:

- Jeg kunne ha ønsket meg mer undervisning i kulturhistorie da jeg utdannet meg til førskolelærer, sier Therese Thalseth Kvande. Hun mener at førskolelærerutdanningen også har manglet fokus på alternativer til å arbeide i barnehage. Kvande jobber som leder for Åpen barnehage ved Sverresborg Museum i Trondheim og formidler oldemor-generasjonens kultur til småbarn og deres foreldre.

- Dagens oppdragelse har røtter bakover i tid, og jeg tror det er viktig å lære slikt som å ta vare på ting. Førskolelæreren sitter på golvet og stopper hullet i en sliten ullsokk, imens småunger krabber på golvet foran det åpne ildstedet og utfolder seg med leker laget av tre og ull.

Det er blant annet studenter som ønsker å jobbe på museum som er målgruppen for den nye utdanningen. Samtidig er det et stort poeng at utdanningen foregår i to land med undervisning begge steder.

- Målet med utdanningen er å fokusere på lokal kultur i arbeidet med barn, sier prosjektleder i Norge, Ann-Mari Larsen. Hun forteller engasjert om viktigheten av å se kultur som mer enn bare bonderomantikk.

- Barns kultur er sentral i denne utdanningen, og det betyr at data, teknologi og det som rører seg i samfunnet hører med.

Utdanningen er et samarbeidsprosjekt mellom Mittuniversitetet, Jämtland Läns Museum Jamtli, Dronning Mauds Minne høgskole for førskolelærerutdanning, Trøndelags Folkemuseum Sverresborg, og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Fordi man regner med at prosjektet vil øke forståelse og samarbeid over grensen, har Interreg støttet prosjektet.

Studentene fra Norge og Sverige skal gå i samme klasse og undervisningen er nettbasert med fire samlinger per semester. Noen samlinger blir i Östersund og noen i Trondheim. Foreleserne er som pensumbøkene fra begge sider av grensen, så studentene må venne seg til å forstå nabospråket, og både svensk og norsk kultur skal gjennomsyre utdanningen.

- Studiet henvender seg til førskolelærere som er opptatt av kulturarv. Det vil styrke både barnehager og førskoler, tror Ann-Mari Larsen og tilføyer at kulturinstitusjoner og museer er mulige fremtidige arbeidsplasser for studentene.

- Studentene får selvsagt bruke sitt eget språk, og vitnemålet blir utstedt i landet der studenten bor, avslutter prosjektlederen.

Studiestart blir høsten 2010, og søknadsfrist i både Sverige og Norge er 15. April.

Denne artikkelen er åpen for alle!


Dersom du ønsker tilgang til alle artiklene på barnehageforum.no har vi tilbud på medlemskap.
TILBUD PÅ 6 MND. MEDLEMSKAP, KUN KR. 595,-
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på Barnehageforum!
Vi har i dag nærmere 3000 bhg og over 7000 aktive brukere.
Barnehage
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturanavn
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype
*Antall måneder *
* Du kan velge mellom 3, 6 eller 12 måneder. Du vil bli fakturert for hele perioden i en faktura.

* Mva. kommer i tillegg

Huk av for at du har leste våre avtalevilkår
 
DISKUTER ARTIKKELEN
 
 
Anbefalt
Kjell   30
Appen
RELATERTE ARTIKLER
Solvett i barnehagen
Om fising, fnising og annet fjas
Her kommer jeg...
Hoppende glade over å bli tildelt stipend
Danske barn blir ”prikkbelastet” i barnehager