Mandag 7. september var det duket for møte mellom barnehager og forskningsfeltet i Østfold.
Forskningsprosjektet Barns medvirkning i et relasjonelt perspektiv – fokus på de yngste barna i barnehagen under ledelse av Berit Bae, avholdt forrige mandag konferanse for førskolelærere i Østfold under overskriften Medvirkning som etisk praksis.
Som en konsekvens av at prosjektet er nært knyttet til praksisfeltet, er det naturlig å gi kunnskap tilbake til barnehagene. Flere barnehager i Østfold har vært tilknyttet underprosjektene Små barns uttrykk og voksnes forståelser og Barns muligheter til å skape `fluktlinjeri` i tid og rom, og forrige uke fikk flere Østfold-barnehager nyte godt av kunnskapene som utvikles.
Samtidig har førskolelærerstudiet ved Høgskolen i Østfold en egen obligatorisk fagenhet om småbarnspedagogikk, på 10 studiepoeng. I tillegg til tilbudet om fordypningsenheten småbarnsstudier ledet av Bente Ulla, kan vi trygt gi Bae rett i sin påstand.
Samtale om etikk: F.V: Nina Johannesen, Mariann Aasum Neskvern, Kjersti Johansen og Berit Grindland
Samtalen utviklet seg til en interessant diskusjon om hva etikk kan bety i arbeid med de minste barna i barnehagen, og publikum tok oppfordringen fra Johannesen om å delta i samtalen.
Som en konsekvens av at prosjektet er nært knyttet til praksisfeltet, er det naturlig å gi kunnskap tilbake til barnehagene. Flere barnehager i Østfold har vært tilknyttet underprosjektene Små barns uttrykk og voksnes forståelser og Barns muligheter til å skape `fluktlinjeri` i tid og rom, og forrige uke fikk flere Østfold-barnehager nyte godt av kunnskapene som utvikles.
Sterkt fagmiljø rundt småbarnspedagogikken
Prosjektleder Berit Bae åpnet dagen ved å gi honnør til det fagmiljøet ved Høgskolen i Østfold: - Østfoldmiljøet er et sterkt miljø knyttet til kunnskap om de minste barna i barnehagen, sier Bae. Denne honnøren er velfortjent. De siste årene er det generert mye kunnskap om små barn fra Høgskolen i Østfold. Ninni Sandvik stod bak Kunnskapsdepartementets temahefte om små barn i barnehagen. Hun har også levert en rekke artikler om samme tema de siste årene, og i samarbeid med Nina Johannesen forfattet boken ”Små barns medvirkning i barnehagen – Noen perspektiver”. Både Sandvik og Johannesen er også doktorgradsstipendiater, med temaer knyttet til småbarnspedagogikk,Prosjektleder: Berit Bae innledet
konferansen i Østfold
konferansen i Østfold
Samtidig har førskolelærerstudiet ved Høgskolen i Østfold en egen obligatorisk fagenhet om småbarnspedagogikk, på 10 studiepoeng. I tillegg til tilbudet om fordypningsenheten småbarnsstudier ledet av Bente Ulla, kan vi trygt gi Bae rett i sin påstand.
- Barns medvirkning forutsetter etisk bevissthet
- Utgangspunktet for prosjektgruppen er at det er behov for kritiske drøftinger og problematiseringer av medvirkningsbegrepet, fortsetter Bae. Hun understreker at medvirkning ikke kan reduseres til kun å gjelde barns selvbestemmelse, eller til å dreie seg om metodiske tilnærminger. Prosjektets overordnede uttrykk er overordnet problemstilling er å få frem hvordan små barns medvirkning kommer til uttrykk, forteller Bae. Etikk er et viktig element for deltakerne i prosjektgruppa. - Barns medvirkning forutsetter etisk bevissthet hos forskere, barnehagepersonalet og politikere, sier prosjektlederen, og dermed er temaet for dagen satt.Samtale om etikk
Prosjektgruppa hadde lagt opp til en samtale om etikk som første sesjon. I tillegg til Nina Johannesen og Berit Grindland fra prosjekt gruppa var også pedagogisk leder ved Vøiensvingen Barnehage, Marianne Aasum Neskvern og Kjersti Johansen fra Fredrikstad Kommune deltakere i samtalen. - Vi har et prosjekt som handler om medvirkning, derfor ønsker vi å invitere dere inn i samtalen. Medvirkning som tema i et forskningsprosjekt fordrer noen konsekvenser. Vårt forskningsprosjekt er ikke objektivt, men preget av deltakernes ulike holdninger og verdier. Etikk handler om å sette seg selv på spill, åpner Nina Johannesen.Samtale om etikk: F.V: Nina Johannesen, Mariann Aasum Neskvern, Kjersti Johansen og Berit Grindland
Samtalen utviklet seg til en interessant diskusjon om hva etikk kan bety i arbeid med de minste barna i barnehagen, og publikum tok oppfordringen fra Johannesen om å delta i samtalen.