Det har alltid vært et godt samarbeid mellom barnehagene i Norden, kanskje spesielt mellom barnehagene i Norge, Sverige og Danmark.

Det har særlig gått på utveksling av kunnskaper og erfaringer, kanskje først og fremst gjennom bruk av hverandres fagbøker og ved gjensidige studiebesøk i barnehagene. Men er dette godt nok i en stadig mer internasjonalisert verden? Mangler vi i dag en møteplass for de som arbeider i barnehagene i Norden?

Nordiske Impulser

er tenkt å bli en slik arena. Sentrale aktører i barnehagesektoren i Norge, Sverige og Danmark har tatt initiativet til å organisere en årlig konferanse for barnehageansatte i Norden. Initiativet kom opprinnelig fra Norge, ved SEBU Kompetanse, Pedagogisk Forum og Barnehageforum.no, men Dansk Pædagogisk Forum i Danmark og Studentlitteratur og Leka, Lära, Leva i Sverige var ikke tunge å be. Første konferanse er i Norge, Oslo, men tanken er at det skal rullere mellom Norge, Danmark og Sverige. 

På fredag starter Magne Raundalen opp med en analyse av forholdet mellom arv og miljø når det gjelder barns læring. I de første leveårene skjer det opp til 250 000 nye oppkoblinger i hjernecellene i timen. Hvor mye blir krattskog og hvor mye blir bærekraftig læring?

Hillevi Lenz TaguchiRandi L. SundbyEtter pausen vil Thomas Moser snakke om at læring i barnehagen på ingen måte er noe nytt, verken i forhold til Rammeplanen fra 1996 heller i forhold til den tidligere pedagogiske praksisen. Læringsbegrepet og læringsforståelsen i barnehagen drøftes og problematiseres. Hovedbudskapet vil være at læring ikke står i et motsetningsforhold til omsorg og lek, heller tvert i mot, at begrepene bør sees som avhengig av og forutsetninger for hverandre.

Til slutt på fredagen vil Edith Ravnsborg Nielsen utfordre barnehagene til å arbeide på helt nye måter. I mange år har barnehager vært preget av ”hjemkulturen” (sofahjørne, samtalekjøkken og to lys på et bord). Pedagogen har vært innstilt på å være et supplement til hjemmet – en erstatning for mor. I dag er det bruk for en ny pedagogrolle.Dagen åpner med at Ben Furman drøfter metoden Jeg kan! - en metode utviklet av den kjente psykiateren og hans kolleger. Metoden bygger på en løsningsfokusert (LØFT) tilnærming til barns problemer og ferdigheter. Målet er å inspirere barn til å lære seg ulike ferdigheter, løse problemer og kvitte seg med uønsket atferd.

Veteranen Stig Broström vil snakke om barnehagedidaktikk. For ikke å havne i en mekanisk og forutsigbar praksis, må det ligge en rekke didaktiske teorier og modeller bak den enkelte barnehages læreplan. I en tid hvor barnehagedidaktiske teorier er under utvikling er det avgjørende å ikke forfalle til snevre bruksanvisninger.

Hans Henrik KnoopNevelle HarperEn lærer underviser, hva gjør en førskolelærer? spør Turid Thorsby Jansen i lørdagens siste innlegg. Hun er opptatt av førskolelærernes fagspråk og etterlyser begreper som kan sette ord på førskolelærernes yrkeshandlinger som noe annet enn det allmenne, det som alle kan.

Nordiske Impulser