Logg inn:
Snø og is som inspirasjon og materiale i kunstnerisk sammenheng
Ann-Hege Lorvik Waterhouse   07.03.18
Snø som fenomen er spennende å utforske i barnehagen
”Før var det morsomt med sne” er tittelen på en av De Lillos mange plater. Tittelen får meg til å tenke tilbake til min egen barndom og hvor morsomt og inspirerende det var når det endelig kom snø. Verden forandret seg og leken forandret seg. Vi hadde mange nye muligheter både til å oppleve ulike fenomener og skape nye former. Vi skulle ut på ski, skøyter og aking. Vi skulle lage snømenn og snøhuler.


http://www.flickr.com/photos/commonorgarden/2497335282/sizes/m/in/photostream/

Snøballkriger skulle vinnes. Vi fant dyrespor i snøen og lot oss begeistre over det fine lyset og skogen som var pakket inn i et mykt lag med snø. Vi fanget store snøflak med tunga og hørte at lyden hadde endret seg, og snøen glitrer som om noen har strødd krystaller over alt. Men vinter var også sprengkulde, iskalde hender og snøstorm, slaps og regn og speilblanke fortau. Vinter er en årstid med mange skiftninger og variasjoner, forventninger og skuffelser. Når den første snøen kom i vinter var det full jubel i barnehagen da jeg kom for å hente fireåringen. De var fulle av forventning og klare for å gå ut å erobre veden på nytt.

Hva er egentlig snø?


Snø eller sne (fra norrønt snjór, snær) er nedbør i form av gjennomsiktige krystaller av is som er dannet rundt små partikler i atmosfæren. Når temperaturen er under frysepunktet blir regndråper omdannet til snøkrystaller i de høyere luftlagene, og de vil fortsette å være snøkrystaller helt til de kommer til en høyde der temperaturen er over frysepunktet. Delte, smeltede krystaller binder seg sammen til snøflak, som kan bli 7–10 cm i diameter. Snøkrystaller består som regel av sekstaggete stjerner, men i mer polare strøk med lav luftfuktighet opptrer snøkrystaller som isnåler. Krystallene hver for seg er gjennomsiktige, det er det store antallet av reflekterende overflater på krystallene som får snøen til å se hvit ut. http://no.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8

Snø som fenomen er spennende å utforske i barnehagen. Barn undrer seg og har mange filosofiske spørsmål omkring snø. Hvor kommer den fra? Hvor har den vært før den kommer ned, og hvor blir det av den når den forsvinner? Hvordan ser egentlig et snøfnugg ut og hvor mange snøfnugg finnes det? Kanskje kan man få lånt et mikroskop slik at man kan se forstørrelser av snøfnugg. Man kan også gå inn på internett å lete fram ulike kilder for å finne ut mer om fenomenet snø.

I samtale med husets fireåring og seksåring fikk jeg vite at: ”snøen bor i skyene mamma, og av snø kan vi lage snømann, og snøborg og snøhule”. Når jeg spurte hvilken farge snøen har kom det momentant ”hvit” fra seksåringen og ”blå” fra fireåringen. Seksåringen kunne supplere med at snøen også var ”blank, grå og svartaktig. Det er på grunn av trafikken da”.  Da jeg viste bildet nedenfor fikk jeg opplyst at det er snøkrystaller som vi ikke kan se i virkeligheten og at grunnen til at vi vet at de ser slik ut er ”fordi forskerne sier det”.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/SnowflakesWilsonBentley.jpg/1024px-SnowflakesWilsonBentley.jpg

En årstid til inspirasjon


Vinter, snø og is har også inspirert kunstnere både innen billedkunst, musikk, litteratur og arkitektur til å uttrykke seg gjennom materialet snø og is, eller til å buke vinter som motiv og tema i sine uttrykk.  Et av de mest kjente motivene fra norsk kunsthistorie er Harald Solbergs bilde Vinternatt i Rondane 1912-1914. Dette eventyrlige vinterlandskapet som bades i blått lys fra fullmånen kan gi inspirasjon til mange fabulerende fortellinger. Kanskje er blåtimen fra Jul i blåfjell inspirert av nettopp dette bildet?


http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Vinternatt.jpg

Ved Munchmuseet vises i perioden 20. januar til 28. Mai 2012 utstillingen ”Fornemmelser for snø”. Edward Munch laget mange malerier, litografier og teninger med ulike vintermotiver. Munch var nok inspirert av lys og fargespill i snøen, og hvordan snø forvandlet omgivelsene. Et snødekket landskap får et annet linjespill ved at skarpe konturer viskes ut og erstattes av myke, runde linjer og får landskapet til å bølger seg i likhet med Edward Munch sin karakteristiske strek.
Munch fant sine vintermotiver blant annet i Oslo og i Kragerø, og han malte ulike variasjoner over motiver som Vinternatt og Nysnø 1900-01. Vinteraktiviteter var også motiver slik vi finner det i bildet Oppover bakken med kjelke, 1910-1912. Disse vintermotivene er lysere og lettere enn mange av Munch sine tidligere arbeider. I arbeid med vinter som tema kan Munch sine bilder være en inspirasjon. Se film om utstillingen på YouTube (trykk på bildet)


Lyden av is

Det er ikke bare billedkunstnere som lar seg inspirere av elementer som is og snø. Den norske komponisten og musikeren Terje Isungset har i flere år arbeidet med musikk ikke bare inspirert av is, men faktisk spilt på is. Han lager fantastiske instrumenter av is som gir en særegen klang. Dette er både perkusjonsinstrumenter og blåseinstrumenter.


http://www.flickr.com/photos/40040656@N05/5484743509/sizes/l/in/photostream/

Isklanger må være et  spennende prosjekt å jobbe med i barnehagen når det er vinter. I kombinasjon med farge, lys og andre materialer kan man skape en tverrfaglig isfestival i barnehagen med fokus på lyd, form, lys og installasjon.  Isformer i ulike farger og former kan henges i et tre i barnehagen som en installasjon. Barn kan også få frem ulike klanger i disse formen. Hule isformer laget i bøtter og kar kan bli andre instrumenter, men de kan også brukes til islykter og isskulpturer. Mange isbiter med tråder i kan bli til små rytmeinstrumenter osv. Isbiter i metallbøtter og glassboller lager nye klanger. Utforsking og eksperimentering gir nye uttrykk.

Å fryse vann i melkekartonger er det mange barnehager som gjør nå det er vinter. Har man riktig mange slike isklosser kan man i kombinasjon med snø bygge store konstruksjoner med dem. Lyssatt blir dette et skinnende innslag i barnehagen. Fyller man i tillegg kartongene med kvist, kongler, stein, granbar eller blomster får de et dekorativt uttrykk. Vil man bruke farge er konditorfarge i vannet en fin løsning. Det kan også være spennende å legge små plastfigurer i vannet. Vil man gjøre det mer avansert kan man fryse i etapper slik at man får ulike lag i isen. Is kan fryses i mange ulike former som f. eks. i plasthansker, isbitposer, ulike plastkar og ballonger. Det kan også være spennende å utforske isflak ved å fryse is f. eks i stekebrett. På denne måten kan man arbeide med ulike bildeuttrykk enten ved å fryse ulike materialer inn i isen eller male på isen. På Vesletun barnehage sin nesttside kan du se bilder fra deres isfestival  http://www.vesletun.com/vinterfestival.htm


http://www.flickr.com/photos/gullspangsmodellen/5314186670/sizes/l/in/photostream/

Det kan også være spennende å arbeide med is om sommeren. En isinstallasjon bestående av isblokker i tråd som henges opp i et tre kan bli en spennende lydinstallasjon om man setter ulike metallkar og plater under. Desto fortere isen smelter desto raskere tempo blir det i lydene som dannes i det dråpene treffer metallet.

Den formbare snøen

Snøen er lett å forme når den har riktig konsistens. Da kan man forme snø til mange ulike former og konstruksjoner. Når den kramme snøen kommer i barnehagen dukker det raskt opp lyslykter av små snøballer og snøfigurer i ulike fasonger. Er det nok snø dukker det opp snøhuler og borger også. Noen kunstnere har jobbet videre med store installasjoner og byggverk i snø. Årlig arrangeres det snø og iskunstfestivaler verden over.

http://www.flickr.com/photos/kitby/4455014171/sizes/l/in/photostream/

Å forme med snø er noe barn gjør i egeninitsierte lek, men dette kan vi videreutvikle gjennom ulike snøprosjekter som også favner det kollektive i skapende prosesser. Skal du konstruere noe stort som f. eks en snøborg eller snøhule så er det godt å være flere da det kreves både planlegging og samarbeid for å nå målet. Skal man rulle store snøballer kan det blir riktig så tungt og da må flere hender hjelpe til. Snø er også fint å bruke når noe skal festes som f. eks. pinner og kvister. Snø som materialer er både formbart, omformelig og uforutsigbart. I møte med snø opplever barn mange ulike prosesser. Regn som kommer ned som snø, og snø som smelter til vann, som igjen fryser til is når det blir kaldt. Tung våt snø som daler ned i store filler. Lett snødryss som minner om sukker. Snø i form av skare, kram snø og puddersnø. Som formingsmateriale er det et fantastisk og forgjengelig materiale som inspirere og beriker barns lek.

Kilder

http://www.aktivioslo.no/artikkel/munch-i-sno-og-is/
http://www.icemusic.no/
http://www.munch.museum.no/exhibitions.aspx?id=219
http://www.youtube.com/watch?v=_cHtfNUQYaI
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5kscg1gkAW4#
http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=8621
http://www.vesletun.com/vinterfestival.htm
http://no.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8
Denne artikkelen er åpen for alle!


Dersom du ønsker tilgang til alle artiklene på barnehageforum.no har vi tilbud på medlemskap.
TILBUD PÅ 6 MND. MEDLEMSKAP, KUN KR. 595,-
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på Barnehageforum!
Vi har i dag nærmere 3000 bhg og over 7000 aktive brukere.
Barnehage
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturanavn
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype
*Antall måneder *
* Du kan velge mellom 3, 6 eller 12 måneder. Du vil bli fakturert for hele perioden i en faktura.

* Mva. kommer i tillegg

Huk av for at du har leste våre avtalevilkår
 
DISKUTER ARTIKKELEN
Dette var en fin påminnelse om alt vi kan bruke snø og is til, nå som vi er så hedig å ha det. Gode bilder gjør det lett å bli inspirert!
26.01.14
Anbefalt
Kjell   30
Appen
RELATERTE ARTIKLER
Stjerner av ispinner
Stjerner av ispinner
Lag din egen brenneovn
Lag din egen brenneovn
Marihøner