Logg inn:
Huskeregler ved språktrening
Trond Kristoffersen   15.08.06
Arbeidet med tospråklig barn i barnehagen er givende og spennende. For å hjelpe dem med språktrening finnes det en del nyttig ting å huske på.

Denne artikkelen er kun tilgjengelig for medlemmer
Du kan derfor ikke lese hele artikkelen. Dersom du vil ha tilgang til alle artikler har vi nå en kampanje på 6 måneders medlemskap. Se nedenfor.


TILBUD PÅ 6 MND. MEDLEMSKAP, KUN KR. 595,-
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på Barnehageforum!
Vi har i dag nærmere 3000 bhg og over 7000 aktive brukere.
Barnehage
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturanavn
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype
*Antall måneder *
* Du kan velge mellom 3, 6 eller 12 måneder. Du vil bli fakturert for hele perioden i en faktura.

* Mva. kommer i tillegg

Huk av for at du har leste våre avtalevilkår
 
DISKUTER ARTIKKELEN
Jeg kan ikke finne at det er noe diskusjon eller informasjon her om å bruke språkkasse i forbindelse med språktrening.
 
Er det noen som har noe faglig å si om dette?

14.12.08
Den beste språktreningen for barn med et annet morsmål enn norsk er å bruke språket sammen med barn og voksne som innser, at de ikke har den språkkunnskapen, barnet har og ved å støtte deres morsmålsutvikling, hvis man har mulighet for dette.(flerspråklig personale) Disse barn har ikke språkvansker men et annet språk, så se på dem med et ressursperspektiv i stedet for et mangelperspektiv. Ved å ha et aktivt språkmiljø i barnehagen hvor også de representerte språk får plass og lek og samtale med utgangspunkt i felles opplevelse og hverdag er et godt utgangspunkt for språklæring.
Her kan språkkasser eller lignende være en del av en felles aktivitet, mens det å ta barn ut av fellesskapet for å "trene" språk kan sende "mangelsignaler" om disse barn til alle, barn, voksne, foreldre og dermed fastholde barn med minoritetsspråklig bakgrunn i et mangelsyn.
Det finnes det bøker på biblioteket og hos enkelte bokhandlere på mange morsmål, leker i butikkene (selvom det stadig er lite) som kan være med til å avspeile mangfoldet i barnehagen osv.osv. Jeg anbefaler å ta kontakt med NAFO for å høre nermere og å se på temaheftet til rammeplanen om språklige minoriteter. Lykke til!!

26.01.09

Anbefalt
Kjell   30
Appen
RELATERTE ARTIKLER
Hvilken betydning har flerspråklighet?
En mangfoldig barnehage
Mangfold i Barnehagen - 1
Mangfold i Barnehagen - 2
Suverene Zeinab