Logg inn:
Huskeregler ved språktrening
Trond Kristoffersen   15.08.06
Arbeidet med tospråklig barn i barnehagen er givende og spennende. For å hjelpe dem med språktrening finnes det en del nyttig ting å huske på.

Denne artikkelen er kun tilgjengelig for medlemmer
Du kan derfor ikke lese hele artikkelen.Dersom du vil ha tilgang til alle artikler kan du nå prøve Barnehageforum gratis og helt uten forpliktelser i 2 hele uker.
Gå hit for å prøve Barnehageforum gratis



Du er logget inn med gratis profil og kan derfor ikke se innhold som er forbeholdt betalende medlemmer.
For å se alt innhold på Barnehageforum, gå hit for å oppdatere ditt medlemskap.


TILBUD PÅ 6 MND. MEDLEMSKAP, KUN KR. 595,-
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på Barnehageforum!
Vi har i dag nærmere 3000 bhg og over 7000 aktive brukere.
Barnehage
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturanavn
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype
*Antall måneder *
* Du kan velge mellom 3, 6 eller 12 måneder. Du vil bli fakturert for hele perioden i en faktura.

* Mva. kommer i tillegg

Huk av for at du har leste våre avtalevilkår
 
DISKUTER ARTIKKELEN
Jeg kan ikke finne at det er noe diskusjon eller informasjon her om å bruke språkkasse i forbindelse med språktrening.
 
Er det noen som har noe faglig å si om dette?

14.12.08
Den beste språktreningen for barn med et annet morsmål enn norsk er å bruke språket sammen med barn og voksne som innser, at de ikke har den språkkunnskapen, barnet har og ved å støtte deres morsmålsutvikling, hvis man har mulighet for dette.(flerspråklig personale) Disse barn har ikke språkvansker men et annet språk, så se på dem med et ressursperspektiv i stedet for et mangelperspektiv. Ved å ha et aktivt språkmiljø i barnehagen hvor også de representerte språk får plass og lek og samtale med utgangspunkt i felles opplevelse og hverdag er et godt utgangspunkt for språklæring.
Her kan språkkasser eller lignende være en del av en felles aktivitet, mens det å ta barn ut av fellesskapet for å "trene" språk kan sende "mangelsignaler" om disse barn til alle, barn, voksne, foreldre og dermed fastholde barn med minoritetsspråklig bakgrunn i et mangelsyn.
Det finnes det bøker på biblioteket og hos enkelte bokhandlere på mange morsmål, leker i butikkene (selvom det stadig er lite) som kan være med til å avspeile mangfoldet i barnehagen osv.osv. Jeg anbefaler å ta kontakt med NAFO for å høre nermere og å se på temaheftet til rammeplanen om språklige minoriteter. Lykke til!!

26.01.09

Anbefalt
Kjell   30
Appen
RELATERTE ARTIKLER
Hvilken betydning har flerspråklighet?
En mangfoldig barnehage
Mangfold i Barnehagen - 1
Mangfold i Barnehagen - 2
Suverene Zeinab