Flere artikler innen Matematikk i barnehagen
Like mange, flere eller færre – grunnlaget for talloppfatning
Om å støtte de yngste barnas tallforståelse
Les mer >>De leker med tall i Baldershage barnehage
Lek med tall og begreper fenger både barn og voksne i Baldershage barnehage
Les mer >>Matematikkskolen, Del 2: Tall og mengde
Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!
Les mer >>Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen
Hører matematikk hjemme på småbarnsavdelingen? Ja, høyeste grad, mener Camilla Björklund. I denne artikkelen forklarer hun hvorfor.
Les mer >>Mattematikkskolen, del 4: Geometri 2
Barnehageforums Matematikkskole, i samarbeid med Matematikkhuset. Gjennomfør seks spennende delkurs og oppdag matematikken i barnehagen!
Les mer >>Kan barnehagen forebygge matematikkvansker i skolen?
Tone Rebbestad stiller her spørsmål om ikke også barnehagen kan bidra positivt for å øke barns matematiske ferdigheter.
Les mer >>Matematikk i barnehagen
Lek er drivkraften i utviklingen av barnas matematikk. Barna bruker sine begreper i leken, og leken utvider forståelsen. I arbeidet med matematikk i barnehagen må derfor barnas lek stå sentralt. Barnas egne matematiske tanker og egne forestillinger må respekteres.
Les mer >>Hvor mange tenner har en kråke?
Det er viktig å ta matematikken på alvor – og lov til å bruke humor for å gi barna matematisk forståelse, sier Gerd Åsta Bones.
Les mer >>Hverdagsmatematikk i barnehagen
Karlavagnen Förskola har satset mye på å arbeide bevisst og aktivt med matematikk i hverdagen.
Les mer >>