Barnehageforum - Er avdelingsfrie barnehager og store barnegrupper bra for de minste?

Dette innlegget dreier seg om avdelingsfrie barnehager er bra for de minste barna, eller om man i stedet burde gå tilbake til avdelingsløsning for denne aldersgruppa.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Flytende Maling - et hav av muligheter

Her er et eksempel på en enkel aktivitet, samt en liten praksisfortelling fra da vi gjennomførte dette på en småbarnsavdeling

Les mer >>

Godt læringsmiljø for de yngste

Anne Greve reflekterer i denne artikkelen over forholdet mellom Stortingsmelding 41 og små barns læringsmiljø.

Les mer >>

Ett- og toåringene - de yngste barna i barnehagen

Å jobbe med de yngste barna i barnehagen er et helt spesielt oppdrag. Jo yngre barnet er, desto viktigere er det å ha et samspill preget av god kvalitet med en trygg og nærværende voksen.

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Forskning om de yngste

Barnehagefolk nr. 3/2010 satte fokus på "Forskning om de yngste". Her gir vi deg lederen.

Les mer >>

Profesjonsutøvelse på småbarnsavdelingen

Hvordan forholder vi oss til problematikken som oppstår knyttet til det stadig økende antall ett- og toåringer i barnehagen?

Les mer >>

Velkommen til barnehagelivet

Etter snart femten år i barnehagefeltet begynner jeg å bli overbevist på at trygge foreldre gir trygge barn, og i denne artikkelen deler jeg noen av mine erfaringer, med å ønske nye barn og foreldre velkommen til barnehagelivet.

Les mer >>

Trivsel i toddlerfellesskapet

-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer

Les mer >>

Verktøyet: Ulik alder - ulike behov

Ettåringen har åpenbart andre behov enn femåringen. Sammen med Karin Österlund har vi utviklet er verktøy som skal gi hele personalgruppen kunnskap om de mest vesentlige behovene i hver aldersgruppe.

Les mer >>