Flere artikler innen Debatt
BLIKK FRA EN BARNEHAGEHVERDAG
I flere kommuner merkes det nå at de økonomiske rammene blir strammere. Dermed blir det vanskeligere for førskolelærere å realisere sine pedagogiske visjoner
Les mer >>Forskning, sannhet og gjenkjenning
Monica Seland svarer på kritikk fra Becher og Evenstad i Barnehagefolk nr. 4/2010
Les mer >>Det viktigste først
I Barnehagefolk 3/2011 kunne vi lese Tone Digranes’ modige brev til politikerne hvor hun beskrev en tøff barnehagehverdag for både barn og ansatte
Les mer >>Det instrumentalistiske mistak en gang til?
Brennautvalget leverte nylig sin innstilling til Kunnskapsdepartementet i form av en NOU.
Les mer >>Store barnehager gir store muligheter
Vi får et stort fagmiljø med muligheter for faglig utvikling som kan utgjøre en drivkraft i bydelen og kommunen på barnehagefeltet
Les mer >>Stort er (kanskje) ikke farlig, men er det ønskelig?
Det finnes ingen forskning om virkninger av så store barnehager, fordi vi ikke har hatt slike store institusjoner siden barneasylene
Les mer >>Kvantitet eller kvalitet: Må vi velge?
- Én konsekvens av barnehageutbyggingen ser vi i førskolelærerutdanningen. Noen skal jo jobbe i alle disse barnehagene!
Les mer >>God bemanning: Et kriterium for god kvalitet!
Som pedagogisk leder kjenner jeg på kroppen hvor utilfredsstillende det er å ikke ha tid til å gjøre en god nok jobb
Les mer >>Debatter ledelse!
Flat struktur, likhetsidealer og ønsker om konsensus bidrar til å usynliggjøre at førskolelærerne er barnehagens fagpersoner
Les mer >>