Barnehageforum - Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen Redd

Morsomme leker og øvelser for å bli kjent med redselen og usikkerheten hos seg selv

Si stopp og lek spøkelse

Du vil finne alle artikler i følelsesskolen her

Les noe fra spøkelse Laban som innledning til denne øvelsen. Snakk om spøkelser, finnes de eller ikke. Kanskje dere kan kjenne dere igjen i at man kan være redd for noe som ikke finnes? At det finnes en del mennesker som ikke tror på spøkelser, men som allikevel er redd for de når natten kommer, og det er mørkt i rommet. Minn barna på at det er forskjell mellom å være redd for noe som er på ordentlig, og den tenkte uroen eller redselen.

Etterpå kan du oppmuntre barna til å stille seg på to rekker mot hverandre med 3-4 meters avstand. Hvert barn danner par med vennen i det motsatte leddet. Etterpå skal de gå mot hverandre til noen av dem sier stopp og rekker opp hånden. Så fort noen sier stopp, stopper man. La de prøve noen ganger og sørg for at alle har sagt stopp minst en gang. De kan også bytte mellom rekkene og trene seg i å si stopp til flere enn sin venn.
Etterpå kan dere spørre barna om de vil leke spøkelse. Alle som vil får være spøkelse, med eller uten rekvisita. Det er helt greit hvis det er noen som barer vil se på, og ikke selv være aktivt med i denne leken. En regel er kjempeviktig i spøkelsesleken - så fort noen kjenner at de blir redd, eller at det ikke føles ok, så skal man si stopp og holde opp hånden. Påpek også at når noen andre sier stopp, så må du slutte leken og stoppe med å skremme umiddelbart.

Vær også tydelig med at en kan velge å si stopp for ulike ting i leken. Be barna å gjenfortelle regelen med egne ord, spør om det føles ok, eller om dere skal ha andre regler.

Alle som vil er spøkelse og gjør sitt beste for å se skumle ut. Så fort noen sier stopp, så stopper leken. Oppmuntre de som tørr å si fra og vær tydelig med at noe ikke er ok! Det er veldig bra å kunne si i fra. Oppmuntre også de som avbryter og slutter å skremme i leken, fordi det er viktig og bra og vise respekt for sine venner.

Etter ett stopp kan dere velge å fortsette en stund til, eller å snakke om hvordan det føltes å bli redd under en lek, og hvordan det er er å si i fra til sine venner.
Denne leken trener barnas evner til å sette grenser og å respektere andres grenser. Samtalen etterpå forsterker leken og du kommer sikkert til å oppleve hvordan barna etterpå øver seg i hverdagens autentiske situasjoner, og raskt blir bedre til å sette grenser. Denne evnen er ekstra viktig lenger opp i alderen da mange barn utsettes for press fra venner.

Tillitsøving

Barna danner par der den ene står bak den andre og er sjåfør, barnet foran er bil. Bilen kan velge om den vil hvilke (lukke øynene) eller la seg kjøre (med åpne øyne). Sjåføren skal styre bilen gjennom rommet uten å komme borti noe, eller på annen måte skade sin bil (venn). Sørg for at dere ikke er for mange i rommet og hold til der det finnes åpne flater uten spisse kanter.

Når sjåføren kjører legger hun hendene på vennenes skulder, som betyr gå. Da går bilen i sin egen takt. Når sjåføren slippet taket om skuldrene betyr det stopp. Når sjåføren løfter på venstre hånd, betyr det sving venstre, begge hendene på skuldrene betyr går rett fram.

Prøv selv sammen med en kollega slik at du får oversikt over hvordan du skal gi instruksjoner, før du viser dette til barna.

La dem prøve og bytt etterpå slik at alle får være både bil og sjåfør. Etterpå kan dere stille spørsmål om hvordan det føles å kjøre bilen og hvordan det er å være bil? Hvordan var det å lukke øynene om du gjorde det? Fikk du noen følelse i kroppen? Avslutt med å snakke om ordet tillit. Å kjenne tillit handler om å stole på seg selv og på andre mennesker. Vi kan trene opp vår tillit, men skal aldri tvinges til å kjenne tillit.

Gjør noe som kjennes litt ekkelt

Å gjøre noe som man ikke riktig tørr, kan være en spennende utfordring:

  • Klatre i trær eller gå på en høyde (mur, planke eller bukk)
  • Si til en venn at jeg liker deg ekstra godt
  • Gå inn i et mørkt rom
  • Stå mitt i sirkelen når alle andre ser på deg
  • Syng alene for de andre
  • Klappe en edderkopp eller bare se på et bilde av en
  • Lukk øynene og la en venn lede deg gjennom rommet/utelekeplassen
  • Ha bind for øynene og bli matet med ulke smaker (honning, salt, mel, havregryn, eplebiter o.l)
  • Stikk hånden inn i en eske e.l med ulike materialer i (slim, isbiter, havregryn, kaninpels, eller noe taggete)

Støtt og oppmuntre alle barn som utfordrer seg selv og presser sine grenser. De som allerede ”tørr og kan alt” kan kanskje få lede de andre og være deres støttespillere. På denne måten får de trent sine evner til å hjelpe noen andre? Etter hver utfordring er det fint å snakke om hvordan det er å tørre å gjøre noe ekkelt som man tidligere ikke har turt å gjøre. Hvordan var det å støtte og heie på venner som til slutt turte å gjøre det som den var litt redd for? Hvordan ser mot ut – vis med kroppen!

Mental trening

Når jeg kom i kontakt med mental trening ble mitt liv forandret. Det gikk i fra at jeg ofte kjente meg truffet av ulike følelser, jeg var som en berg- og dalbane i følelseslivet, til at jeg nå  selv kan påvirke mine følelser og tilstand.
Følelser er impulsive og kommer opp fra vårt ubevisste og munner siden ut i ulike tilstander. Vår tilstand er et resultat av våre følelser, tanker og handlinger. Kortsiktig kan vi ikke styre følelsene, men vi kan påvirke vår tilstand. Det skjer ved hjelp av våre tanker og vår adferd. Langsiktig vet jeg av egen erfaring at man kan påvirke sine følelser.

Mental trening er en mulig vei om man ønsker å oftere få tilgang til sine positive følelser. Bare gjennom å senke stressnivået, som skjer ved hjelp av avspenning og mental trening, forandres vi og får lettere for å oppleve gleder, ro, lykke, harmoni og andre positivt ladede følelser. Hvordan du går fram, står i min bok: Social och emotionell träning för alla barn (Brain Books, 2007).
Du som vil vite mer kan kontakte Skandinaviska Ledarhögs

kolan SLH eller Buena Vida, som sitter på material og utdanning innenfor mental trening. Det er enkelt og hvem som helst kan trene mentalt – ikke minst barn! Nedenfor får du et utdrag  fra min CD Avslappning och Självkjänsla (Mental Picture & Buena Vida, 2007) og dermed en smaksprøve på hvordan man kan legge opp en tekst for barn som både gir kunnskap om følelser og en metode for å selv kunne påvirke sin tilstand. Teksten bygger på mental träning og NLP (Neurolignvistisk programmering) som også er veldig anvendbart sammen med barn.

Gjennom at vi tidlig tilbyr barn de naturlige og enkle verktøy som finnes å hente innenfor både mental trening og NLP, gir vi dem økte muligheter til å forstå og uttrykke seg selv. Dette bidrar til en bedre selvfølelse og evner til å håndtere livets sosial og emosjonelle innslag. I kommende artikler får du flere konkrete eksempler fra disse områdene, som passer godt inn i hverdagen både for barn og voksne.

Dette er et utdrag fra CD:n Avslappning och Självkänsla og presenteres på orginalspråket:

Känsloknappen (utdrag ur CD:n Avslappning och Självkänsla)
Låt barnen lägga sig bekvämt till rätta, släck gärna ner belysningen. Berätta att du ska guida dem i en skön avslappning och vila, de behöver bara lyssna på din röst och låta kroppen vila.

Börja med att sträcka på hela kroppen och ta ett djupt andetag… släpp ut luften och känn hur hela kroppen blir mjuk och slappnar av. Medan du lyssnar på min röst kan du låta kroppen bli mer och mer avslappnad, tyngre och tyngre… tillslut känner du inte längre din kropp utan du är helt i din inre fantasivärld… Kanske ser du bilder av dig själv när du är ute och leker på en äng, badar i en sjö eller gör något annat trevligt ute i naturen… du känner dig lugn, trygg och säker…och din kropp vilar mot underlaget… precis som en trött kattunge som lagt sig för att sova efter allt bus… Jag ska prata lite om känslor medan du vilar, känslorna som bor i kroppen och är bra för dig…

Det är så att känslor kommer och känslor går…vi byter känslor hela tiden, hela dagarna… för en del av oss är det som att åka berg- och dalbana… man åker upp på en känsla och känner sig riktigt i topp… och så åker man ner i någon annan känsla som kanske inte alls är lika behaglig… men kom ihåg att du alltid kommer upp igen i en berg- och dalbana… känslor kommer och känslor går…

Känslor är bara känslor… de kommer och går, hela tiden… inte ens när du är som mest rädd eller orolig är själva känslan farlig… och många gånger händer aldrig det som vi är rädda för…
Men visst är det bra att kunna bli rädd ibland…för att kunna springa undan vid fara eller hämta hjälp om det skulle behövas… därför har vi känslan rädd…

När vi har varit i en stark känsla som rädd, arg eller ledsen brukar det gå över i en annan känsla ganska snart… vi orkar nämligen inte vara kvar i starka känslor särskilt länge… då kanske vi känner oss lugna eller rent av glada efter en stund… visst är det ändå härligt att vara riktigt glad!

Fundera en stund över vad det är som brukar göra dig riktigt, riktigt glad… vad är det du gör när du blir glad? Var någonstans är du oftast då? Vilka andra människor, eller djur, brukar finns där? Hur ser det ut? Vilka ljud kan du höra? Kan du rent av känna smaken av något, eller luktar det något särskilt där?

 

Alt blir bra - Hvordan samtaler vi med barn om korona?

Barna er tilbake i barnehagen og har ulike behov for å snakke om og forstå hva som har skjedd og skjer under koronapandemien. Vi har snakket med pedagogisk leder Lise Ones og Professor Jon-Håkon Schultz om nettopp dette.

Les mer >>

Barns medvirkning - En pedagogisk praksis

Å gi barn medvirkning i barnehagen er ikke det samme som å la barna velge fritt og la dem gjøre som de vil.

Les mer >>

Følelsesskolen flere verktøy til følelsen lei seg

Etter den første introduksjonen med samtaler og enkle øvelser omkring følelsen lei seg, er det nå klart til å fortsette med følgende leker og øvelser.

Les mer >>

Begynnende regneferdigheter

Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?

Les mer >>

Fremtidens ledere må være faglige ledere

Det er mange som vil mene noe om barnehagens innhold og arbeidsmåter. Dette krever barnehageledere som er faglig sterke, mener professor Dion Sommer.

Les mer >>

Snakk om bildet 4 - Samlingsstund

Disse to fotografiene danner grunnlag for en diskusjon om et viktig element i barnehagen: Samlingsstunden.

Les mer >>

Lei seg – følelsesskolen del 5

Denne gang er det følelsen "lei seg" det handler om i følelsesskolen

Les mer >>

Dette er god ledelse

En undersøkelse gjennomført av Væksthus for ledelse har identifisert hva medarbeidere mener kjennetegner en god leder

Les mer >>

Slik blir du en inneffektiv sjef

Å være effektiv er en dyd som den perfekte leder behersker. Hvis du er den perfekte leder trenger du ikke å lese mer.

Les mer >>