Logg inn:

Fra ekskludering til inkludering i lek
For de aller fleste barn betyr barnehagen venner, lek og fellesskap.
siste artikler (4)
For de aller fleste barn betyr barnehagen venner, lek og fellesskap.
14.10.2006
Inkludering
Inkludering og integrering er to begrep som brukes i forbindelse med barn med funksjonsnedsettelser. Hva ligger i disse begrepene?
Foreldre med funksjonshemmede barn er først og fremst foreldre, men de er det ofte på en mer intens måte enn andre foreldre.
Veileder og barnehagen bør sette opp en veiledningskontrakt når det blir avtalt veiledning. Her er et forslag til hva som bør vær med i kontrakten.
siste spørsmål og svar
Bevegelseshemmet barn i friluftsbarnehage
Hvilke utfordringer kommer jeg til å møte dersom jeg får et barn med lett/moderat utviklingshemming i en friluftsbarnehage?
Les svaret fra Tone Rebbestad
Bortskjemt - eller hva?

Vi har et barn i vår barnehage som er veldig "trassig". Alt vi sier må han si imot, og han sier det med skriking og "liksom gråt". Han slår ofte og personalet føler det tryggest å være i nærheten så mye som mulig. Selv de beste kameratene får gjennomgå hvis han vil ha ei leke! Trass i fryktelig temperament, skriking og sterk vilje, har denne gutten gode venner som ser veldig opp til ham. Han er veldig flink til å leke, og er flink på mange områder. Men i hodet hans må det være kaos. Veldig urolig i kroppen. Et eksempel: Vi spør ham om han vil ha prim eller smørost på skiva. "Vil ikke ha prim, vil ikke ha prim"- skriker han. "Vil du ha smørost da?" "Ja!!!" Så får han smørost og skriker igjen: "Vil ikke ha smørost!!" osv. Slik er hverdagen hans, og vår. Den er krevende og vi trenger råd. Har stilt foreldrene spørsmål om det er mulig han er veldig bortskjemt- at han får viljen sin hjemme med å skrike.. Men kan dette bare være et resultat av sterk vilje, trass og bortskjemthet?

Les svaret fra Tone Rebbestad